שאלת חיפוש לא חוקי ברכב, עולה במקרים בהם נעצר אדם ע"י שוטר אשר מבקש לבצע חיפוש סמים ברכב. עולה השאלה מהם סמכויותיו של השוטר לעריכת חיפוש ברכב והאם ניתן לסרב לחיפוש.

 

סמכות שוטר לערוך חיפוש ברכב

סמכות שוטר לערוך חיפוש ברכב קבועה בסעיף 71(א) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), אשר קובע:

"היה לשוטר יסוד סביר לחשד שבוצעה עבירה בת מעצר וסבר כי יש צורך לבצע חיפוש בכלי רכב כדי לאתר את מבצע העבירה או את קורבנה או כדי לאתר ראיה הקשורה בעבירה, רשאי הוא להורות לעכב את כלי הרכב ולערוך את החיפוש כאמור"

משמע כי כדי שלשוטר תקום הסמכות לערוך חיפוש ברכב, צריך שיהיה לו "חשד סביר" שהחשוד מושא החיפוש עבר עבירה "בת מעצר" (שהינה עבירה מסוג עוון או פשע). אם לשוטר אין חשד סביר אין לו סמכות לערוך חיפוש ולפיכך יש להתנגד לעריכת החיפוש.

 

סמכות שוטר לחפש סמים ברכב

השאלה מתי יש לשוטר סמכות לערוך חיפוש סמים ברכב נידונה בפסק דין בעניין פלונית (ע"פ 2431-09-14). שוטר ערך חיפוש ותפס ברכבה של פלונית סמים מסוג חשיש לצריכה עצמית, ועלתה השאלה האם לשוטר היה סמכות לחפש סמים או שערך חיפוש לא חוקי ברכב ומשכך יש לפסול את הסמים שנתפסו מלשמש כראיה.

בית המשפט בחן מה היו הסיבות שהובילו את השוטר לחפש סמים ברכב, והאם התקיים אצלו חשד סביר לביצוע עבירת סמים:

(א) המערערת עצרה בשולי הדרך

(ב) המערערת נראתה "קצת עייפה" ועיניה היו אדומות ובולטות.

(ג) אי סדר בכלי הרכב.

בית המשפט קבע כי הסיבות שמנה השוטר אינן מקימות חשד סביר לביצוע עבירת סמים. לשוטר לא הייתה סמכות לחפש ברכב, לפיכך קבע בית המשפט כי החיפוש לא היה חוקי. הסמים שנתפסו נפסלו מלשמש כראיה, וזיכה את פלונית מכל אשמה.

 

התייעצות עם עורך דין טרם הסכמה לחיפוש ברכב

שוטר עצר אתכם בצד הדרך ומבקש לערוך ברכב חיפוש? יכול להיות שלשוטר אין כלל סמכות לחפש ברכב והסכמתכם יכולה להכשיר את החיפוש בדיעבד. טרם הסכמה לחיפוש יש להתייעץ עם עורך דין פלילי בצפון , אשר יבחן את המקרה וייתן ייעוץ משפטי מקצועי. משרד עורכי דין פלילים נותן ייעוץ משפטי בהליכים פלילים לרבות בסוגיות של חוקיות חיפוש ודיני מעצרים.

* אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן