חיפוש לא חוקי

מה הדין במקרה בו בוצע חיפוש לא חוקי ע"י שוטרים ללא שהיתה להם סמכות בחוק לבצע חיפוש? ככלל ראיה שנתפשה בעקבות חיפוש בלתי חוקי, תיפסל ולא תשמש כראיה לחובתו של החשוד. עורך דין פלילי המתמחה בתחום הפלילי יכול במקרים מסוימים לגרום לפסילת הראיה שהושגה בחיפוש ולהביא לזיכוי נאשם.

 

סמכות המשטרה לבצע חיפוש

דרך המלך לביצוע חיפוש ע"י המשטרה הינה באמצעות צו של שופט המתיר את החיפוש. לכלל זה יש חריגים, כגון במצב בו המשטרה עצרה חשוד ויש צורך מיידי לבצע חיפוש ללא המתנה להוצאת צו שיפוטי. במקרים דחופים אלה העניק המחוקק לשוטרים סמכות לבצע חיפוש ללא צו חיפוש בהתקיים התנאים הקבועים בסעיף 29 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש), להלן:

חיפוש באדם

  1. נמצא אדם בבית או במקום שמחפשים בו או בקרבתו, ויש יסוד סביר לחשוד שהוא מסתיר אצלו חפץ שמחפשים, או שרשאים לחפש אחריו – מותר לחפש על גופו, כאמור בסעיף 22 מיד; רשימת החפצים שנמצאו ונתפסו תיערך ותיחתם בידי עדים, כאמור בסעיף 27, והעתק הרשימה חתומה כאמור יימסר לאדם לפי דרישתו.

הוראה דומה באשר לחיפוש ללא צו מצויה אף בפקודת הסמים המסוכנים. המבחן לסמכותו של השוטר לבצע חיפוש הינו כי לשוטר יש "חשד סביר" כי החשוד מסתיר חפץ, או מסתיר סמים מסוכנים.

השוטר רשאי לערוך חיפוש על גופו של אדם גם ללא חשד סביר וללא סמכות בחוק, במידה והאדם נתן הסכמתו לחיפוש. הסכמה לחיפוש צריכה להיות הסכמה מודעת, משמע כי מי שהסכים לחיפוש הבין את זכויותיו לסרב לחיפוש ואת משמעות החיפוש ותוצאותיו, ובכל זאת נתן את הסכמתו לחיפוש.

 

חיפוש לא חוקי פסק דין

הסוגיה של הסכמה מודעת לעריכת חיפוש נידונה בפסק הדין ברע"פ 10141/09 חיים נ' מדינת ישראל. שם קבע בית המשפט העליון את הכללים לחיפוש, ומתי הסכמה של אדם הינה הסכמה מדעת המכשירה חיפוש לא חוקי.

בית המשפט קבע כי הסכמה מדעת, הינה הסכמה שניתנה לאחר שהחשוד הבין כי יש לו זכות לסרב לחיפוש, ובכל זאת הסכים לשוטר לערוך חיפוש. כלומר, שוטר אשר מתכוון לערוך חיפוש לחשוד צריך להסביר לו כי הוא אינו חייב להסכים לחיפוש, וכי סירובו לחיפוש לא יפעל לחובתו.

 

ייעוץ משפטי חיפוש לא חוקי

במידה ונערך חיפוש לא חוקי אשר בעקבותיו נתפסו ראיות כגון סמים, ישנה חשיבות להתייעץ עם עו"ד פלילי מנוסה בתחום. שכן לעיתים תוצאות החיפוש הבלתי חוקי מובילות לפסילת הסמים שנתפסו וכפועל יוצא, לזיכוי הנאשם מהעבירות אשר יוחסו לו.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן