ייצוג נפגעי עבירה הינו תחום רגיש במיוחד הדורש ידע ומקצועיות בתחום הפלילי. לאור המצב הנפשי הקשה בו מצוי נפגע עבירה מחד  והקושי לשתף פעולה עם ההליך הפלילי המתנהל כנגד הנאשם מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין נפגעי עבירה לבל יקופחו זכויותיו של קרבן העבירה. במאמר זה ננסה להסביר על מקצת הזכויות המוקנות לנפגעי עבירה וכיצד לממשן.

 

זכויות נפגעי עבירה

חוק זכויות נפגעי עבירה נחקק במטרה לקבוע מהן זכויותיו של נפגע עבירה וכיצד להגן על כבודו כאדם שנפגע עקב עבירה פלילית, תוך התחשבות בצרכיו המיוחדים.

ההגנה לה זכאי נפגע עבירה במהלך ההליך הפלילי:

הגנה מפני החשוד או הנאשם, שלוחיו או מקורביו.

הגנה מפני מגע או קשר בלתי נחוץ בין החשוד / הנאשם או מי מטעמו לבין קורבן העבירה במהלך הדיון בבית המשפט.

לקבל מהמשטרה מידע בדבר האפשרויות הקיימות לשם הגנה מפני החשוד או מקורביו.

הרחקת החשוד / הנאשם מבית המגורים המשותף לפי החלטת בית המשפט בהתאם לחוק למניעת אלימות במשפחה, תשנ"א-1991

לנפגע עבירה הזכות להתנגד לעסקת טיעון עם הנאשם, וכן זכות להביע עמדה בבקשה לשחרור מוקדם או בבקשת חנינה שביקש מבצע העבירה.

 

הגנה על מסירת פרטים אישיים של נפגע עבירה

לא ימסרו פרטים אישים של נפגע עבירה בעבירת מין או אלימות חמורה, בכפוף לחריגים.

 

זכות לקבל מידע על ההליך הפלילי

נפגע עבירה זכאי לקבל מידע על זכויותיו ועל הדרך בה מתנהל ההליך הפלילי. בין היתר מידע בדבר השלב שבו מצוי ההליך הפלילי. לצורך קבלת מידע על התקדמות ההליך הפלילי הקימה משטרת ישראל את מערכת מנ"ע. במערכת ניתן לבדוק את התקדמות הטיפול והשלב בו מצוי ההליך הפלילי.

 

זכות עיון בכתב אישום

נפגע עבירה זכאי בעצמו או באמצעות עורך דין מטעמו, לעיין בכתב אישום שהוגש נגד מבצע העבירה, וכן זכאי לעיין בפרטי הסדר טיעון או סגירת התיק הפלילי.

 

ייצוג ע"י עורך דין נפגעי עבירה

על מנת למצות את מלוא הזכויות המוקנות לנפגעי עבירה, מומלץ לשכור שירותיו של עורך דין העוסק בייצוג נפגעי עבירה. כחלק מהשירות המשפטי יש לעקוב אחר התקדמות ההליך הפלילי בעניינו של הנאשם, וככל שתחליט המדינה לערוך עסקת טיעון עם הנאשם, ניתן אף למנוע זאת ולדאוג כי העבריין יוענש במלוא חומרת הדין. עורך דין נפגעי עבירה עוסק בתחום הפלילי ובפרט בייצוג נפגעי עבירה.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי.

דילוג לתוכן