מעצר עד תום ההליכים

מעצר עד תום ההליכים הינו הליך הנפתח לאחר סיום החקירה המשטרתית וביחד עם הגשת כתב אישום כנגד הנאשם. הבקשה מוגשת ע"י התובע במטרה להותיר את הנאשם במעצר עד לסיום בירור האישום בהליך הפלילי אשר נפתח כנגדו. מעצר עד תום ההליכים ניתן לבקש בעבירות מסוימות או בנסיבות מסוימות עליהן נפרט במאמר זה.

 

מעצר עד תום ההליכים חוק סדר הדין הפלילי:

הוראות החוק הנוגעות לבקשת מעצר עם תום ההליכים והתנאים לבקשה קבועים בסעיף 21 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), תשנ"ו – 1996. ע"פ החוק בית המשפט רשאי לצוות על מעצרו של הנאשם עד לסיום ההליך הפלילי שנפתח נגדו בהתקיימותם של מספר תנאים מצטברים, להלן:

  • ראיות לכאורה מעצר עד תום ההליכים – משמעות דרישה זו הינה כי יש בתיק הפלילי די ראיות אשר בכוחן להוכיח את אשמתו הפלילית של הנאשם במידה ויעברו את כור ההליך השיפוטי.
  • עילת מעצר – התקיימותן של אחת מעילות המעצר הבאות :
  1. ישנו חשש לשיבוש הליכי משפט ופגיעה בראיות מצד הנאשם.
  2. ישנו חשש לפגיעה בביטחון הציבור, במידה וישוחרר הנאשם ממעצר.
  3. חזקת מסוכנות – אשר מתקיימת בעבירות מסויימות, בדר"כ מדובר על עבירות חמורות כגון: רצח, סחר בסמים, אלימות במשפחה ועוד, עבירות אלה מקימות עילת מעצר סטטוטורית.
  4. הפרת תנאי שחרור בערובה.

 

  • חלופת מעצר – בית המשפט בוחן האם שחרור הנאשם למעצר בית ישיג את מטרת המעצר.

 

לסיכום: במידה והתקיימו כל התנאים ואין חלופת מעצר אשר תבטיח את ביטחון הציבור ותפחית את המסוכנות הנשקפת מהנאשם, יורה בית המשפט על מעצרו של הנאשם עד לסיום ההליך הפלילי כנגדו.

 

ערר על מעצר עד תום ההליכים ו/או עיון חוזר:

החלטה על מעצרו של נאשם עד תום ההליכים אינה מהווה סוף פסוק. ניתן במצבים מסוימים להגיש ערר על ההחלטה אשר ידון בפני ערכאת הערעור (בית משפט מחוזי או עליון לפי העניין). הגשת ערר משמעה העברת ההחלטה תחת שבט הביקורת של ערכאת הערעור, כאשר בית המשפט טעה בהחלטתו.

עיון חוזר על החלטת המעצר ניתן להגיש במידה וחלף זמן ממתן ההחלטה או השתנו נסיבות והתגלו עובדות חדשות. למשל, כאשר נשמעה עדותו של עד תביעה מרכזי ואין כל חשש כי הנאשם יפנה אליו במטרה לשנות את עדותו ולשבש הליכים.

משרדנו עוסק בתחום הפלילי ובסוגיות מדיני המעצרים. למשרדנו הצלחות מרובות בשחרור נאשמים לחלופת מעצר בדמות מעצר בית ובקבלת בקשות לעיון חוזר במעצרים. עו"ד פלילי בעל נסיון רב בניהול הליכים פליליים בכל הערכאות, הנכם מוזמנים לפנות אלינו בכל סוגייה הקשורה למשפט פלילי.

* אין באמור לעיל להוות יעוץ משפטי

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן