עבירות אלימות במשפחה הינן עבירות הכוללות עבירות פרטניות שנעברו כלפי בן משפחה. כגון: תקיפת בת זוג, עבירות מין במשפחה. איומים, אונס, כליאת שווא , חטיפה , גרימת נזק לרכוש ועוד. ככלל בתי המשפט מתייחסים בחומרה יתרה לעבירות אלמ"ב , כמו גם המשטרה אשר מבקשת לעצור באופן מיידי ולהאריך מעצרו של מי שנחשד בעבירות אלימות כלפי בן משפחה.

כך גם כאשר מבקשת המשטרה לשחרר חשוד בתנאים מגבילים, בעבירות מסוג זה דורשת המשטרה הרחקה ממקום מגורי קרבן העבירה

 

אלימות במשפחה משטרה

בחקירת משטרה עבירות אלימות במשפחה מקבלות טיפול משטרתי מיוחד תוך שימת דגש ובחינת המסוכנות הנשקפת מאדם אשר נחשד בעבירת אלמ"ב בכל שלב משלבי החקירה. במרבית המקרים המשטרה אינה לוקחת סיכונים (גם כאשר מדובר בחשוד ללא עבר פלילי קודם) ומבקשת כי שחרור ממעצר של אדם החשוד בעבירות אלה יעשה בתנאים מגבילים באמצעות בית המשפט.

 

חוק העונשין אלימות במשפחה

עבירות אלימות במשפחה בחוק העונשין כוללות שלל עבירות שבוצעו במסגרת התא המשפחתי. בין אם מדובר בעבירה שנעברה כלפי בן או בת זוג כגון תקיפת בת זו או איומים כלפי בת זוג, ובין אם מדובר בעבירה שנעברה כלפי קטין או חסר ישע במשפחה. חוק העונשין מחמיר עם עבירות שבוצעו במסגרת התא המשפחתי, כך למשל סעיף 382 קובע כי מי שעובר עבירת תקיפה או תקיפה הגורמת חבלה של ממש שבוצעו כלפי בת זוג, דינו עונש כפול מהעונש הקבוע בחוק.

 

כתב אישום אלימות במשפחה

כתב אישום בגין עבירות אלימות במשפחה כולל עבירות שלצידן נקבע עונש מאסר כגון: תקיפת בת זוג , איומים , כליאת שווא , אונס ועוד. עם הגשת כתב האישום יכולה המשטרה / הפרקליטות להגיש בקשה למעצרו של הנאשם בעבירות אלמ"ב עד תום ההליכים נגדו.

 

עונש על אלימות במשפחה

עונש על אלימות במשפחה תלוי בחומרת העבירה בה הורשע הנאשם. אך יש לציין כי במרבית המקרים העונש שנגזר על נאשם שהורשע בעבירות אלימות במשפחה מושפע מההליך הטיפולי אשר עבר הנאשם. בתי משפט מעניקים משקל רב לתסקיר שירות המבחן והמלצתו לעניין העונש, במיוחד במקרים בהם הנאשם עבר הליך טיפולי.

 

פסקי דין אלימות במשפחה

פסקי דין בעבירות אלימות במשפחה הינם רבים ומגוונים ויכולים להיות בעלי פערים בעונש. ישנם פסקי דין בהם עבר הנאשם עבירות חמורות ונשפט לעונש למאסר בפועל, וכאלה שבהם נשפט ולא קיבל עונש מאסר. למשל רע"פ 1923/11 חטיב נגד מדינת ישראל, עבירה של תקיפת בת זוג ועוד עבירות כגון איומים, בני הזוג התגרשו בהסכמה, העונש שקיבל הנאשם הינו מאסר לתקופה של 12 חודשים.

בע"פ 7032-05-16 מדינת ישראל נגד מושקוביץ, הנאשם הורשע בעבירת איומים כלפי בת זוגתו כאשר איים שירצח אותה, נשפט למאסר על תנאי ולקנס, ללא עונש מאסר בפועל.

משרד עורכי דין עוסקים בתחום הפלילי ונותנים שירותי משפט של עורך דין אלימות במשפחה , החל משלב החקירה במשטרה ועד לסיום ההליכים וסגירת התיק הפלילי.

* אין באמור לעיל להוות יעוץ משפטי

דילוג לתוכן