קבלת דבר במרמה חוק העונשין:

קבלת דבר במרמה הינה עבירה כחלק ממשפחת עבירות הקבועות בסימן ו' לחוק העונשין, שכותרתו: עבירות מרמה, סחיטה ועושק. המשותף לעבירות אלה הוא השימוש במרמה או תחבולה העומדות בבסיס העבירה לשם השגת דבר בעל ערך לעבריין.

המחוקק רואה בחומרה יתרה את עבירת המרמה, כאשר העונש הקבוע לעבירת קבלת דבר במרמה בסעיף 415 לחוק העונשין הינו 3 שנות מאסר, ככל שהמרמה בוצעה בנסיבות מחמירות העונש הינו 5 שנות מאסר.

ניתן לקבל במרמה מכסף ועד יחסי מין, כך למשל בפסק הדין בפרשת "דנינו", שם הורשע הנאשם בעבירה של קבלת דבר במרמה בקיום יחסי מין. נסיבות המקרה בהן הציג הנאשם את עצמו בפני המתלוננת כגרוש בעוד שהיה נשוי עם ילדים. הנאשם הציג בפני המתלוננת מצג לפיו הוא מתכוון להינשא לה ובשל כך קיימה עימו יחסי מין, ולאחר שגילתה על המרמה הפילה את העובר. בית המשפט קבע כי "טובת הנאה" אשר צמחה לנאשם מהבאת האישה לקיום יחסי מין הינה תוצאה של המרמה.

 

הבדל בין עבירת מרמה בדין הפלילי לאזרחי:

מעבר לחוק הפלילי עבירת מרמה יכולה להקים אף עילה לתביעה אזרחית ולקבלת פיצוי בגין ההתנהגות המזיקה והנזק שנגרם בעקבותיה. כך למשל אל מול עבירת המרמה הפלילית עומדת לה עוולת התרמית בנזיקין. קיים קושי לערוך הבחנה ברורה בשאלה מהו קו הגבול בין ההטעיה הפלילית לבין ההטעיה האזרחית, אך ניתן לומר כי כדי שהתנהגות תתגבש לכדי עבירה פלילית, עליה להיות בעלת חומרה יתרה.

עוולת התרמית קבועה בסעיף 56 לפקודת הנזיקין הקובע:

"תרמית היא הצג כוזב של עובדה, בידיעה שהיא כוזבת או באין אמונה באמיתותה או מתוך קלות ראש, כשלא איכפת למציג אם אמת היא או כזב, ובכוונה שהמוטעה על ידי ההיצג יפעל על פיו; אולם אין להגיש תובענה על היצג כאמור, אלא אם היה מכוון להטעות את התובע, אף הטעה אותו, והתובע פעל על פיו וסבל על ידי כך נזק ממון."

מטרתו של הדין הפלילי הינו הענשת העבריין ואילו הדין האזרחי מפצה את הקורבן עבור הנזק שנגרם לו. המדובר בשתי מסלולים נפרדים, בעוד שבדין הפלילי יוגש נגד הרמאי כתב אישום והוא עלול להישלח למאסר במידה ויורשע, בדין האזרחי ניתן לתבוע את הרמאי בגין הנזקים שגרם. במקרים מסוימים כדאי להמתין לתוצאות ההליך הפלילי ולאחר מכן להגיש תביעה אזרחית נגררת לפלילים.

משרדנו עוסק ובעל נסיון רב בתחום עבירות המרמה הן בתחום הפלילי. בהגנה על נאשמים וחשודים בעבירות מרמה, ליווי בשלב החקירות במשטרה ודיוני הארכת מעצר בבית המשפט, והן בהגשת תביעות אזרחיות בעוולת התרמית.

* אין באמור לעיל להוות יעוץ משפטי

דילוג לתוכן