תביעה אזרחית נגררת לפלילים

להאזנה:

 

תביעה אזרחית נגררת לפלילים, מעוגנת בסעיף 77 לחוק בתי המשפט, הינה תביעה, המוגשת בפן הנזיקי-אזרחי, בעקבות הליך פלילי שהסתיים בפסק דין. כאשר, המעוול בהליך הנזיקי – אזרחי, הוא הנאשם בהליך הפלילי. בדרך כלל, תביעה נגררת מוגשת כאשר ישנו נזק לנפגע העבירה, או לשאריו. כך לדוגמה במקרה של הליך פלילי בעקבות חבלה חמורה, יוכל נפגע העבירה, להגיש תביעה אזרחית כלפי המזיק, שהוא הנאשם בהליך הפלילי. הכרעת הדין בהליך הפלילי היא בעצם ראיה לכאורה, ועל הנתבע, הנאשם לסתור חזקה זו.

תביעה נגררת אפשרית רק כאשר ההליך הפלילי הסתיים, והפך לחלוט. כלומר ניתן להגיש תביעה אזרחית בעקבות הליך פלילי, רק כאשר לא ניתן לערער על פסק הדין הפלילי. בנוסף, על מנת להגיש תביעה נגררת, יש להסתמך על הכרעת הדין במשפט הפלילי, כך שאדם שיוצא זכאי, לא יוכל להיתבע מבחינה אזרחית מכיוון ואינו חב בנזק.

 

על מה ניתן לתבוע בתביעה נגררת לפלילים ?

ניתן לתבוע על שלל סוגי עבירות פליליות, שבמהותן גרמו לנזק. כך למשל תביעת שיבוב רכב, נגד אדם שפגע ברכב, במידה ויש נפגעים. עבירות חבלה, כאשר המזיק גרם לנזקי גוף. עבירות המתה למיניהן, כאשר המזיק גרם למוות של אדם. עבירות מין שבוצעו כלפי אחר ועוד.

הפיצוי הניתן לתבוע בגינו בעילה של גרימת מוות, הינם קיצור תוחלת חיים, הוצאות קבורה, אבדן השתכרות, כאב וסבל כתוצאה מהפגיעה, ופיצוי עונשי.

תביעה אזרחית נגררת לפלילים
תביעה אזרחית נגררת לפלילים

פסק דין בעניין תביעה אזרחית נגררת לפלילים

ת"א (מחוזי ת"א) 10507-05-11 לפני בית המשפט הגיע מקרה, בו מנוח שהגיע למועדון בהרצליה על מנת לבלות, נקלע לקטטה, נפגע ונפטר מפצעיו. המנוח, שהיה בן 28 במותו, יצא לבלות במועדון, כאשר החלה קטטה במועדון, הנאשם וחבריו, פגעו במנוח,  במכות ובבעיטות, וגרמו לו חבלה של ממש.

בית המשפט קיבל את תביעת הפיצויים הנגררת, ופסק כי הכרעת הדין במשפט הפלילי נתנה משקל כראיה לכאורה, ועל הנתבע, שיהונ גם הנאשם בתיק הפלילי, לסתור חזקה זו. בנוסף נקבע כי הנתבע, חייב בפיצויים לגבי הוצאות קבורה, פגיעה קשה בגוף האדם, כאבה וסבל בגין המכות הקשות שסבל המנוח, אבדן השתכרות של המנוח שחושב על ידי המשכורת שהמנוח הרוויח, ולה זכאי עד יום מותו. את התביעה הגישו שארי המנוח, בני המשפחה.

הגשת התביעה נעשית ע"י עורך דין המתמחה בפלילים ובסוגיית התביעה הנגררת לפלילים בהתאם לחוק בתי המשפט.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן