ביטול פסק דין

להאזנה:

 

ביטול פסק דין במעמד צד אחד, הינה סוגיה במשפט האזרחי, שניתנת בדרך כלל בדרך של החלטה, ומעוגנת בסעיף 214 לתקנות סדר הדין האזרחי. כאשר לדוגמה הצד הנגדי, לא הגיב לכתב הטענות, כגון כתב תביעה, יבקש התובע במקרה שכזה, מהשופט הדן בתיק, לתת פסק דין בהיעדר תגובה מהצד הנגדי. מאידך  רשאי הנתבע, לבקש מהשופט או הרשם, תוך 30 ימים לבטל את ההחלטה. הנימוקים בהם בית השפט ייעתר לביטול פסק דין, יהיו כאשר הנתבע, ישכנע את בית המשפט כי הייתה לו סיבה מוצדקת שלא להגיב לכתב התביעה, ובמידה ובית המשפט יבטל את פסק הדין ויאפשר לנתבע להגיש כתב הגנה, סבירות ההצלחה של הנתבע הינה גבוהה, כך שסיכויי ההגנה בתביעה יהיו מוטים לטובתו.

 

כיצד מגישים בקשה לביטול פסק דין ?

כאשר הנתבע בתביעה, לא הגיש כתב טענות כגון כתב הגנה, על הנתבע להגיש לאותו בית משפט שנתן את פסק הדין בקשה לביטול פסק הדין. לנתבע עומד סד זמנים של 30 יום ממועד המצאת פסק הדין בעניינו. בית המשפט יורה על ביטול פסק הדין במידה שבו הוכח כי להגנה יש סיכוי בהצלחה בתביעה. יחד עם זאת, מועד ה30 ימים אינו מועד סגור, אך יש עליו דינים מיוחדים. במידה וחלף מועד 30 הימים, על מנת לקבל אורכה בבקשה לביטול פסק הדין, יש להצביע על טעם מיוחד שמנע מהנתבע להגיש את הבקשה לביטול פסק הדין במועד הנקוב.

ביטול פסק דין
ביטול פסק דין

מתי בדרך כלל ניתן ביטול של פסק דין ?

העילות של ביטול פסק דין יכולות להיות בשני סוגי מקרים.:

הראשונה, ביטול מכוח הגינות, צדק, ועיוות דין. עילה זו עולה לדוגמה במקרה שבו הנתבע כלל לא הוזמן לבית המשפט. כך שנגרם לאותו נתבע עיוות דין חמור, שבית המשפט דן בתביעה ללא שלנתבע הייתה הזדמנות בכלל להתגונן.

העילה השניה, ביטול משיקולו של בית המשפט, כאן נכנס בעצם בית המשפט לעומקי התובענה, ובודק מדוע לא הגיע בעל דין לתובענה, אם זה מכוח הליך במעמד צד אחד, או חוסר יכולת של בעל דין להגיע להליך המשפטי. בנוסף, נשקלת תועלת הגנתו של הנתבע, כך שנתבע הרוצה לבטל פסק דין צריך להוכיח, כי במידה ובקשתו לביטול פסק דין תתבטל, סיכויי הגנתו יהיו סיכויי הגנה טובים לביטול התובענה, וכי באמת יש סיבה מוצדקת לניהול ההליך.

משרדנו עוסק בתחום האזרחי לרבות בהגשת בקשה לביטול פסק דין. עו"ד  בעל נסיון רב בניהול הליכי משפט אזרחי בבית המשפט.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן