שיתוף פוסט בפייסבוק מהווה לשון הרע

להאזנה:

 

מעוניינים לשתף פוסט בפייסבוק? כדאי שתקראו את הפוסט לפני שתלחצו על לחצן השיתוף שמא אתם עלולים להיות שותפים לפרסום לשון הרע. שיתוף פוסט בפייסבוק עלול להוות עילה לתביעת לשון הרע. האם פעולת שיתוף פוסט בפייסבוק מהווה עילה לתביעה בגין פרסום לשון הרע? בית המשפט העליון ענה על שאלה זו בחיוב.

לפתחו של בית המשפט העליון הגיע מקרה, בו עיתון מקומי בגבעתיים הגיש תביעת לשון הרע כנגד זוג אשר שיתף פוסט בפייסבוק המכפיש את העיתון. זהותו של כותב הפוסט המקורי ששיתפו בני הזוג והכפיש את העיתון, לא הייתה ידועה.

בית המשפט קבע כי שיתוף הפוסט המכפיש בפייסבוק מהווה לשון הרע, גם אם בני הזוג לא הם שכתבו את הפוסט, ולמרות שכותב הפוסט המקורי נותר אנונימי. יחד עם זאת נקבע כי לבני הזוג עומד הקלה בקביעת שיעור הפיצויים הקבועה בסעיף 19(1) לחוק איסור לשון הרע.

 

מדוע שיתוף פוסט עלול להוות עילה לתביעת לשון הרע בפייסבוק?

פרסום מכפיש או פוגעני מהווה עילה לתביעת לשון הרע. חוק איסור לשון הרע מכיר בכך שפרסום חוזר של דברים שכבר פורסמו בעבר מהווה לשון הרע. כפי שנגרם משיתוף בפייסבוק של פוסט פוגעני. יחד עם זאת החוק מכיר בכך שהפגיעה הנגרמת כתוצאה משיתוף הפוסט המקורי, הינה פגיעה קטנה באופן יחסי לנזק שגרם הפרסום המקורי.

פעולת השיתוף יוצרת העתק של הפרסום האסור לחבריו או עוקביו של המשתף בפייסבוק. מדובר בפעולה שחושפת משתמשים נוספים אל הפוסט הפוגעני, שאלמלא השיתוף יכול ולא היו נכנסים אליו מלכתחילה. השיתוף אם כן עשויה להקנות לפרסום המקורי תפוצה ותהודה רבה באופן המעצים את הפגיעה בשמו הטוב של הנפגע. לעיתים גם תגובה לפוסט עלולה להקים עילת תביעה בגין פרסום לשון הרע, תלוי בתוכן התגובה והקשרה.

שיתוף פוסט בפייסבוק מהווה לשון הרע
שיתוף פוסט בפייסבוק מהווה לשון הרע

הקלות בפסיקת פיצויים בשיתוף פרסום פוסט פוגעני בפייסבוק

במידה ולא התקיימו ההגנות הקבועות בחוק איסור לשון הרע, עדיין יש לבחון האם התקיימו ההקלות הקבועות בחוק להקטנת שיעור הפיצויים בגין שיתוף הפוסט. בעניין של שיתוף פוסט המהווה לשון הרע, בית המשפט ישקול כי מדובר בפרסום חוזר ולא מקורי של הפוסט הפגעני, דבר המצדיק הקלה בשיעור הפיצויים. יחד עם זאת אם השיתוף גרם לתפוצה רחבה, עלול הדבר להחמיר את שיעור הפיצויים שיפסקו, ולא להקל עם המשתף.

הקלה בשיעור הפיצויים עשויה להתקיים גם כאשר  המשתף האמין באמיתות התוכן בפוסט ששיתף. הקלה נוספת תתקיים לטובת המשתף הינה במידה ונקט צעדים להפסקת הפרסום מצדו, כמו למשל הסרת השיתוף, גם אם הפוסט המקורי ממשיך להתפרסם אך לא באמצעות המשתף, יזכה להקלה.

לסיכום, הרשתות החברתיות ובראשן פייסבוק, הינן פלטפורמות פרסום אימתניות ולעיתים עלולות לשמש קרקע פוריה לפרסום לשון הרע. פעולות השיתוף נעשות ברשת כשהיד קלה על המקלדת, ללא קריאת תוכן הפוסט עלולות לעיתים, אף ללא כל כוונה, להוות כשלעצמן פרסום לשון הרע.

משרד עורכי דין הינו משרד עורך דין לשון הרע הבקיא בתחום. למשרדנו ניסיון בהגשת תביעות לשון הרע, הגנות בלשון הרע, וניהול הליכים אזרחיים ותביעות בבית המשפט.

למעבר אל פסק הדין המלא

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן