עורך דין לשון הרע

להאזנה:

 

עורך דין לשון הרע והוצאת דיבה : באילו מקרים תצטרכו את שירותיו

פרסום מכפיש על אדם, עלול לגרום לו לנזק תדמיתי וכלכלי המצדיק תביעת לשון הרע. מאידך, תביעות כאלה עלולות לשמש להשתקת ביקורת לגיטימית של חופש הביטוי. בכל מקרה במקרים כאלו, ייצוג משפטי של עורך דין לשון הרע, נחוץ לכל אחד מהצדדים.

אם בעבר, דיבה ולשון הרע נמצאו בעיקר בין דפי העיתון, בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, בעידן הדיגיטלי של ימינו, האפשרויות להכפיש ברבים קלות ואפקטיביות יותר, והיד "קלה על המקלדת". אדם שנפגע מאמירה כזאת או אחרת, יכול לשקול הגשת תביעת לשון הרע.

בצד השני של המטבע, תביעות לשון הרע עלולות לשמש גורמים בעלי כוח, המעוניינים להשתיק ביקורות ולהסתיר אי סדרים או שחיתויות. לכן לתביעות הללו ערך חברתי חשוב, בכל הנוגע לאמת בפרסום ולגבולות חופש הביטוי.

לצורך הגשת תביעה, אמירה מוגדרת כלשון הרע כאשר גרמה להשפלה, ביזוי או פגיעה בפרנסתו של אדם ופורסמה ברבים בעל פה, בכתב, כציור ואפילו בתנועה או צליל.

לשון הרע ברשתות החברתיות

כאמור, האינטרנט פתח זירות חדשות בכל הנוגע לחופש הביטוי, אך גם לאמירות מכפישות. לשון הרע ברשתות חברתיות הוא מיידי, מהיר ויכול להגיע לפרסום של אלפי גולשים, בקלות המאפשרת לכל אדם להתבטא ללא עריכה.

אפשרויות השיתוף ברשתות החברתיות, מביאות לעיתים לקושי לאתר את המפרסם הראשוני, אך לא פעם נתבעו על לשון הרע גם אנשים שרק שיתפו תוכן פוגעני, או התבטאו בצורה פוגענית בתגובות לכתבות.

החוק בישראל מעניק אמנם הגנות לנתבעי לשון הרע, בהן הגנת "אמת בפרסום", אך גולשים באינטרנט שפרסמו אמירה מכפישה, יתקשו מן הסתם לרוב לעמוד בה.

התהודה והתפוצה הגבוהה של פרסומים ברשת, מביאות את בית המשפט להחמיר עם הנתבעים בתיקי לשון הרע ברשת ולפסוק לנפגעים פיצויים גבוהים.

עורך דין לשון הרע
עורך דין לשון הרע

לשון הרע : עבירה פלילית ועוולה אזרחית

הייחוד של עבירה לשון הרע, הוא עצם היותה עבירה פלילית ואזרחית כאחת. פרסום לשון הרע נחשב לעבירה פלילית, כשהתובע מוכיח שהפרסום נעשה בזדון ובכוונה מודעת לפגוע. תנאי נוסף הוא, שנחשפו למידע שני אנשים ויותר. העונש המקסימלי הוא שנת מאסר בפועל.

בקובלנה אזרחית, מספיק שאדם אחד בלבד נחשף למידע המכפיש. הנפגע הוא למעשה התובע, כשמטרה היא קבלת פיצויים, אם לפי גובה הנזק שנגרם לו (אז יצטרך להוכיח שאכן נגרם נזק ולאמוד את גובהו) או במסלול "פיצוי ללא הוכחת נזק", שבו אין צורך להוכיח נזק, אך תקרת הפיצוי נמוכה יותר. נפגע הבוחר בכיוון האזרחי והפלילי במקביל, יוכל לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק, רק באחד מהם.

הגנות לנתבע בעבירה לשון הרע

לנתבע בתביעות לשון הרע יש גם הגנות העומדות לזכותו, כמו הגנת אמת בפרסום, המשמשת פעמים רבות אנשי תקשורת ומשמעותה שבזמן הפרסום הונח שהמידע אמיתי ושיש בו עניין ציבורי.

הגנת "תום הלב", קיימת, כשהנתבע מוכיח שפרסם דברים בתום לב, אם מכיוון שלא ידע על קיומו של הנפגע, רצה להגן עניין אישי שלו, ביקר משהו שהוצג בפומבי ועוד. הגנות נוספות, יכולות להיות שהדברים שבמוקד המשפט כבר נאמרו בעבר, שהמפרסם לא התכוון לפגוע או שכבר התנצל על הפרסום.

התייעצות עם עורך דין לשון הרע

הגשת תביעת לשון הרע, היא עניין מורכב. אפשרויות הפעולה רבות והוכחת העוולה או העבירה, לא פשוטה, מאחר שהשפלה או ביזוי, הם תגובה סובייקטיבית. במקביל, קשה להוכיח שפגיעה כלשהי בפרנסה, היא תוצאה של אותו פרסום.

כששוקלים הגשת תביעת לשון הרע, או נמצאים בצד המאוים בתביעה, חובה להסתייע בשירותיו של עורך דין לשון הרע, שהוא בעל ידע ובקיאות בחקיקה ובפסיקות, לרבות הדינים החלים באינטרנט, ניסיון בייצוג תובעים ונתבעים בערכאות השונות ובהתנהלות מול גופי תקשורת, תאגידים ופלטפורמות אינטרנטיות.

* אין באמור לעיל להוות תחליף לייעוץ משפטי.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן