חלוקת ירושה בין אחים

להאזנה:

 

חלוקת ירושה בין אחים: כך תעשו את זה נכון!

ירושה משותפת היא גורם מרכזי לסכסוכים משפחתיים, בעיקר אם המנוח לא הותיר צוואה. כיצד מבצעים חלוקת ירושה בין אחים בצורה הטובה ביותר ומונעים מריבות?

לאחר מותו של אדם, נושא הורשת עיזבונו, תלוי בשאלה האם הותיר אחריו צוואה בה הורה כיצד לחלק את עיזבונו, או לא.

אם קיימת צוואה תקפה, יש למלא אחר הוראותיה, גם אם היא מפלה בין האחים, או אף מנשלת לחלוטין חלק מהם, מצבים שהם נדירים ממילא. יורשים חוקיים שאינם מסכימים עם הוראות הצוואה, יכולים להגיש התנגדויות.

כשהמנוח לא הותיר צוואה, החלוקה בין היורשים מתבצעת על פי הוראות חוק הירושה בישראל. החוק קובע שבן או בת הזוג, מקבלים מחצית מהעיזבון. את החצי השני, יקבלו הילדים ואחריהם הנכדים. מבחינת דיני ירושה, יש לדעת, דינם של ילדים מאומצים כדין כילדים ביולוגיים. ילדים חורגים, מקשרי נישואין, אינם זכאים לירושה, אלא אם יש צוואה המורה זאת במפורש.

אם למוריש אין צאצאים, בן הזוג יקבל שני שליש מהעיזבון והשליש הנותר, יתחלק בין אחים ואחיינים. ירושה על פי דין אחים תקפה רק כשמדובר באחים של המוריש או בצאצאיהם. אם נפטר מי מהאחים, אלמנתו אינה זכאית לחלקו בירושה.

איך מונעים סכסוכים בחלוקת ירושה בין אחים ?
איך מונעים סכסוכים בחלוקת ירושה בין אחים ?

 

מאבקים סביב חלוקת ירושה בין אחים על פי חוק הירושה

הגורמים למריבות וסכסוכים בנושאי ירושה, הם, למרבה הצער, לא מעטים. מחלוקת עלולה להתעורר כשבידי האחים נכס משותף שירשו וכל אחד מהם רוצה להשתמש בו בצורה אחרת, כשחלוקת העיזבון אינה נראית למי מהם, כשאחד האחים סייע יותר להורים ומרגיש שמגיע לו יותר, כשעולות תחושות קיפוח מהעבר ועוד. מקרים נוספים בהם מתעוררות מחלוקות ירושה, נוגעות להורשה לילדים ונכדים של המנוח ממערכות נישואים קודמות.

חלוקת ירושה בין אחים
חלוקת ירושה בין אחים

איך מונעים סכסוכים בחלוקת ירושה בין אחים ?

כדי להימנע מראש ממצבים לא נעימים סביב חלוקת העיזבון, חשוב שהמוריש יותיר אחריו צוואה מבעוד מועד, שנערכה בצורה מסודרת מול עורך דין ירושות וצוואות, בה יפרט את רצונותיו בצורה ברורה שלא תשתמע לשני פנים ותוך הקפדה על חלוקה שוויונית בין היורשים.

ניתן ואף רצוי להיוועץ לפני כתיבת צוואה, עם היורשים עצמם ולשמוע את דעתם על הדרך הנכונה לחלק את העיזבון, כדי להגיע להחלטות שייטיבו עם כל הצדדים. גם היורשים עצמם, במקרה זה אחים ואחיות באותה משפחה היורשים הורה, יכולים להקטין את מקדם הסכסוך מראש, על ידי עריכת "הסכם בין יורשים עתידיים", שבו יקבעו את אופן חלוקת העיזבון ביניהם, לאחר מותו.

איך מונעים סכסוכים בחלוקת ירושה בין אחים
איך מונעים סכסוכים בחלוקת ירושה בין אחים

 

הסכם בין יורשים לפתרון מחלוקות

במקרים שבהם המוריש לא הותיר אחריו צוואה, היורשים יכולים לחלק את העיזבון בצורה שונה ממה שקובע חוק הירושה, באמצעות "הסכם בין יורשים".

הסכם כזה הוא פעמים רבות הדרך ליישב את המחלוקות ולספק את כל הצדדים. במסגרת ההסכם, יכולים היורשים בהסכמה משותפת, לחלק את נכסי העיזבון כך שתימנע בעלות משותפת על נכסים, להחליט לקחת בחשבון לצורך החלוקה, את צרכיו ומצבו הכלכלי של כל יורש, לפצות את מי שיוצא מקופח באמצעות "תשלומי איזון" ועוד.

הסכם בין יורשים מאפשר בנוסף, ליורש המעוניין בכך, להסתלק מהירושה ולהעביר את חלקו לאח אחר או לחלוקה בין שאר האחים, אם כדי לסייע לאח שנמצא בקשיים כלכליים, כדי להחזיר חוב משפחתי, או מכל סיבה אחרת.

כאשר כבר התגלע סכסוך משפחתי על רקע ירושה משותפת, לא כדאי להגיע למצבים של נתק או מאבק משפטי מתמשך ויקר ועדיף לדבר בפתיחות ולנסות להגיע לפשרות והסכמות. במקרה הצורך, ניתן להיעזר בגישור אצל עורך דין דיני ירושה.

* אין באמור לעיל להוות יעוץ משפטי או תחליף ליעוץ משפטי.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן