מכירת דירה שהתקבלה בירושה

להאזנה:

 

קיבלתם דירה בירושה וכעת אתם מעוניינים למכור אותה? מדובר בהליך מורכב יותר ממכירה רגילה של דירה, שכן יש צורך לבצע תיאום בין היורשים השונים. אם אתם רוצים לדעת מהן האפשרויות והזכויות העומדות לרשותכם בעת מכירת דירה שהתקבלה בירושה וכמה כסף אתם יכולים לחסוך אם תבצעו את המכירה בצורה נכונה, הגעתם למקום הנכון – הכנו לכם הסבר מעמיק על הנושא.

מדוע למכור דירה שהתקבלה בירושה?

יש אנשים שמקבלים דירה בירושה והם שמחים לקבל אותה ואף לגור בה, אך לא תמיד כך הוא המצב. אתם יכולים להיות בעלים של דירה ולעשות שימוש אחר בכסף, אתם יכולים לרכוש דירה אחרת, במיקום שיותר נוח לכם, אתם יכולים להשתמש בכספים להשקעות שונות ולמעשה – זה עניינכם בלבד איך, למה ובכמה תמכרו את הדירה שקיבלתם, אך כדאי שתדעו לעשות זאת נכון כדי לחסוך לעצמכם הרבה כסף וזמן.

השלב הראשון – הוצאת צו ירושה

כאשר אדם נפטר הרכוש שלו מתחלק בין יורשיו על פי צוואה שהוא הותיר אחריו או על פי חוק הירושה (במידה והוא לא הותיר אחריו צוואה). חוק הירושה קובע כי הירושה מתחלקת באופן שווה בין בן או בת הזוג של הנפטר ובין הצאצאים שלו וכדי להתחיל ולהניע את קבלת הירושה יש לפנות לאפוטרופוס הכללי ולרשם לענייני הירושה ולבקש צו ירושה או צו קיום צוואה, בהתאם לצורך.

 

 

השלב השני – רישום בטאבו

ממש עם בקשת צו הירושה או צו קיום הצוואה, אתם כבר יכולים להגיש באתר הרשם לענייני ירושה והאפוטרופוס הכללי בקשה לרישום ההורשה בטאבו, כך תוכלו לקצר לכם הליכים רבים בהמשך הדרך שכן היורשים כבר יהיו רשומים על הדירה.

עם זאת, כדאי לדעת שלא תמיד הדברים יעבדו חלק כל כך, אם יש עוד יורשים לדירה, תצטרכו לנהל השכרה או מכירה יחד איתם כי קצת קשה למצוא אדם שיהיה מוכן לרכוש מכם את החלק שלכם. במקרים כאלה לפעמים יהיה מומלץ יותר לנהל את הרישום הטאבו בהליך נפרד תוך חתימה על הסכם חלוקת עיזבון. אם בחרתם במסלול זה, לאחר החתימה על ההסכם תוכלו להגיש אותו לטאבו יחד עם צו הירושה, הדירה תירשם על שמכם ומכאן יהיה לכם קל יותר להשכיר או למכור אותה.

כיצד מוכרים דירה לאחר ירושה?

אחרי שהסדרתם את כל נושא הירושה, אתם יכולים להתחיל בהליך מכירת דירה שהתקבלה בירושה ממש כמו כל הליך מכירה אחר של דירה. קיבלתם דירה שאתם לא יודעים את פרטיה במדויק, אז כדאי מאוד לבחון לעומק נושאים כמו חובות על הדירה, חריגות בניה ולקבל את פרטי שטחה. העריכו את השווי שלה באופן מדויק, כדי שתוכלו להציע את המחיר המבוקש עליה ואם אתם יכולים להשקיע מעט זמן וכסף בשיפוצים – הדבר יוכל לסייע לכם למכור את הדירה בסכום גבוה יותר, או לכל הפחות בסכום השמאות.

האם אפשר לקבל פטור ממס שבח על מכירת דירה שהתקבלה בירושה?

לא מעט אנשים נתקלים בעוד ועוד מיסים שהמדינה מטילה עליהם ופעמים רבות הם צודקים – בהחלט מדובר במיסים רבים. החדשות הטובות הן שאפשר לעקוף חלק מאותם מיסים וליהנות מתשלום מופחת במיוחד כאשר מבצעים מכירת דירה שהתקבלה בירושה, אם בכלל.

בדרך כלל, כאשר אדם מוכר את הדירה שלו, הוא צריך לשלם מס שבח בגובה של 25% מהרווח שנעשה על המכירה, אפשר לקבל פטור על מס השבח במידה ואתם עומדים בתנאים הבאים:

  • המוריש היה הבעלים של הדירה המדוברת לפחות 18 חודשים לפני מותו.
  • הוא לא היה בעלים של דירות נוספות או חלקי דירות בזמן פטירתו.
  • מעל חצי משטח הדירה שימש למגורים ב-80% מהזמן מאז הייתה בבעלות המוריש, או בארבע השנים לפני המכירה.
  • הבנייה הושלמה לגמרי והדירה לא נמצאת בהליך של תמ"א 38 או בהליך התחדשות עירונית.
  • הדירה שהתקבלה בירושה, צריכה להיות כעת בבעלות בן או בת זוג, ילד או ילדה, או נכד או נכדה של המוריש.
  • מחיר הדירה לא עולה על שווי של 5,008,000 ₪ (לשנת 2024), כאשר החלק שעולה על תקרת הפטור יחויב במס.

לא מעט תנאים, נכון? מסיבה זו אנשים בוחרים לבצע תכנון מס מקיף אצל יועץ מס לפני מותם ועוד בשלבי עריכת הצוואה, זאת כדי להבטיח תכנון מדויק שיסייע ליורשים ליהנות ממקסימום רווח ומינימום תשלום מיסים. גם אם לא ערכו את תכנון המס המדויק עבורכם, אתם עדיין יכולים לפעול, למשל באמצעות חתימה על הסכם יורשים שיחלק את העיזבון בצורה כזו שתאפשר את הפחתת המס משמעותית או את ביטולו לגמרי.

ואם יש צורך בהליך של פירוק שיתוף?

זה יכול לקרות בכל משפחה – נוצרת פתאום בעיה בין האחים, הם לא מסכימים על נושא מסוים או שהיה ריב שעוד קדם את שלב הירושה, זה בסדר – אפשר לצאת להליך של פירוק שיתוף. זה יכול לקרות לכם גם באופן לא צפוי, למשל אם אתם ארבעה אחים וכולם רוצים למכור את הדירה אבל אח אחד פתאום מחליט שהוא לא חותם והוא לא מעוניין בהליך – אם לא תצליחו להגיע אתו לפשרה, כל אחד מארבעת האחים יכול לדרוש את פירוק השיתוף.

את ההליך מבצעים באמצעות עורך דין העוסק בענייני ירושה ומקרקעין. לאחר הגשת התביעה בית המשפט מחייב את הצד שמתנגד לפרק את השיתוף בדירה, או אז הדירה תימכר לאדם אחר או ליורש המתנגד במידה והוא מעוניין בכך.

בסופו של דבר מכירת דירה שהתקבלה בירושה אינה מסובכת כל כך, בוודאי לא אם פועלים על פי הכללים. עם זאת, מומלץ מאוד להיות מלווים על ידי עורך דין העוסק בתחום, אשר יכול לקצר את ההליכים ולצמצם במידת האפשר את הזמן מרגע קבלת הדירה בירושה ועד למכירתה המוצלחת.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן