האם כדאי לערוך צוואה

 

השאלה האם כדאי לערוך צוואה עולה אצל רבים אשר מגיעים לגיל זקנה וחושבים מה לעשות עם רכושם. הדבר עולה כאשר המצווה צופה כי בעתיד עם לכתו מן העולם צפויים סכסוכי ירושה בין בני המשפחה או כאשר מבקש המצווה להסדיר את ענייני הירושה עוד בחייו. לפיכך כדאי לערוך צוואה בכל מקרה שבו אדם יודע ומעוניין לקבוע כיצד יחולק עזבונו לאחר מותו. הצוואה היא מסמך משפטי מחייב המבטא את רצון המוריש, ויש לה תוקף משפטי מלא, צוואה משנה את סדרי הירושה על פי דין ומאפשרת למצווה להחליט למי יועבר רכושו לאחר הפטירה.

מהם היתרונות בעריכת צוואה:

מניעת מחלוקות: הצוואה קובעת באופן חד משמעי כיצד יחולק העיזבון, ויכולה למנוע מחלוקות עתידיות בין היורשים.

שמירה על האינטרסים של המוריש:  הצוואה מאפשרת למוריש להבטיח שהעיזבון שלו ישמש למטרות שחשובות לו ויחולק בהתאם לרצונו.

חסכון כספי ושיקולי מס:  הצוואה יכולה לעזור לחסוך כסף בהיבטי מס וכן לאפשר חלוקה הגיונית בין היורשים ללא צורך בפירוק השותפות בנכסים.

האם כדאי לערוך צוואה?

הגשמת רצון המצווה ומניעת מחלוקות:

אחד היתרונות העיקריים של עריכת צוואה הוא שהיא מונעת מחלוקות בין היורשים. כאשר אין צוואה, העיזבון יחולק בהתאם להוראות חוק הירושה. הוראות אלו עשויות לא להיות רצויות לכל היורשים, מה שעלול להוביל למחלוקות משפטיות. צוואה אם כן מאפשרת למוריש לקבוע באופן חד משמעי כיצד יחולק העיזבון שלו. זה יכול לעזור למנוע מחלוקות בין היורשים, ולאפשר להם לקבל את חלוקת העיזבון בהתאם לרצון המוריש. כך למשל באמצעות צוואה ניתן לחלק את נכסי העיזבון באופן שווה בין הילדים, כמו כן ניתן לקבוע כי דירת מגורים תעבור לבן הזוג שנותר בחיים ועוד.

שמירה על האינטרסים של המוריש

צוואה היא דרך עבור המוריש להבטיח שהעיזבון שלו ישמש למטרות שחשובות לו. לדוגמה, המוריש עשוי לרצות להוריש את עזבונו לילדיו, לנכדיו, לצדקה או למטרה אחרת. צוואה מאפשרת למוריש לקבוע את אופן חלוקת העיזבון שלו באופן מדויק. זה יכול לעזור לו לוודא שהעיזבון שלו ישמש למטרות שחשובות לו, גם לאחר מותו. ישנם מורישים אשר מעוניינים כי כספם יועבר למטרת צדקה או לגוף ציבורי כלשהו, באמצעות צוואה ניתן להבטיח שרצון זה לא יסוכל על ידי מי מהיורשים.

בצוואה ניתן לכתוב תנאים אשר משרתים את המצווה שבהתקיימותם יזכה היורש בנכסים. סוגייה המכונה "שלטון היד המתה" היא המכוונת לאפשרויות הנתונות למוריש לשלוט על הרכוש וחלוקתו לאחר מותו. כך למשל יכול המצווה להגביל את היורש במכירת נכס שזכה בו בצוואה או להטיל עליו חיובים לביצוע עם כספי הירושה שקיבל.

חסכון כספי ושיקולי מס

במקרים מסוימים, הצוואה יכולה לעזור לחסוך כסף בהיבטי מס. לדוגמה, המוריש עשוי לרצות להוריש את עזבונו לבן זוג או לילדים, ולהבטיח כי נכס מנכסי העיזבון ישאר בתוך המשפחה ולא ימכר לצד שלישי. כאשר הנכס עובר בתוך המשפחה הרי שהזכייה בנכס ירושה פטורה ממס.

מקרים שבהם כדאי לערוך צוואה:

אנשים בעלי רכוש רב:  במקרים אלו, חשוב לערוך צוואה כדי להבטיח שהרכוש יחולק באופן הרצוי למוריש. למשל בעל מניות בחברה, צריך לכלכל את צעדיו בהורשת המניות לאדם שהוא סומך עליו שיכול להמשיך ולהפעיל את העסק.

אנשים עם ילדים קטינים:  במקרים אלו, חשוב לערוך צוואה כדי למנות אפוטרופוס שישמור על כספי הירושה עבור הקטינים עד להגעתם לגיל בגרות.

אנשים שנמצאים בהליך גירושין:  במקרים אלו, חשוב לערוך צוואה כדי למנוע מבן הזוג לשעבר לרשת את המוריש. ניתן להבטיח באמצעות צוואה כי בן הזוג לא יזכה בנכסי הירושה.

אנשים בעלי ילדים מנישואים קודמים: לעיתים אדם השאיר אחריו ילדים מנישואים קודמים, אך הוא מעוניין כי רכושו יעבור לילדיו מהנישואים האחרונים. באמצעות צוואה ניתן להבטיח שהרכוש יועבר למי שהמצווה חפץ ביקרו.

האם כדאי לערוך צוואה הדדית או צוואה רגילה?

צוואה הדדית הינה צוואה אשר נערכת בין בני זוג המסתמכים באופן הדדי איש על רעהו, ועורכים צוואה בה הם מצווים את רכושם אחד כלפי השני במקרה של פטירת אחד מבני הזוג. צוואה הדדית עדיפה על צוואה רגילה במקרים בהם בני הזוג רוצים להבטיח את הירושה לבן הזוג שיוותר בחיים אחרון. כדאי לערוך צוואה הדדית כאשר לבני הזוג ילדים משותפים, והם רוצים להבטיח כי לאחר מות שני בני הזוג, יועבר הרכוש לילדיהם המשותפים או לכל יורש בו יבחרו בני הזוג במשותף. בצוואה הדדית ניתן להבטיח באמצעות תנאים בצוואה, שבן הזוג שנותר בחיים ישמור על הרכוש עבור ילדיהם ולא יגרום לדילול נכסי העיזבון לאחר פטירת בן הזוג הראשון.

לסיכום, באופן כללי, מומלץ לערוך צוואה בכל גיל ובכל מצב, גם אם אדם אינו בעל רכוש רב או שאין לו ילדים. הצוואה הינה דרך להשכין שלום בין היורשים, למנוע סכסוכי ירושה אשר עלולים לגרום לנתק בין קרובי המוריש, ויש בה להבטיח כי נכסי המוריש יתחלקו לפי רצונו ולא לפי חוק הירושה.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן