זכויות בניה בירושה

להאזנה:

 

כאשר מתקבלות זכויות בניה בירושה, חשוב להבין מהן השלכות המס שעלולות להיווצר בעת מכירת המקרקעין ובפרט אם מדובר בזכויות בניה הנלוות לדירה בנויה שהועברה בירושה. מאמר זה יבחן את השפעת זכויות הבנייה על חבות המס של בעלי דירות ירושה בישראל, ויספק תובנות לגבי חשיבות הייעוץ המשפטי בהקשר זה.

 

כיצד מטופלות זכויות בניה על פי החוק בישראל?

ראשית, חיוני להבין כי בהיבטי מיסוי מקרקעין, מיסוי השטח הבנוי של הדירה עצמה מתבצע בנפרד ממיסוי זכויות הבנייה הנלוות לנכס, בין שמדובר בדירה שהועברה בירושה ובין אם לאו. הבחנה זו משמעותית בעת מכירת דירות ירושה המגיעות עם זכויות בנייה.

אם פוטנציאל הרחבת השטח הבנוי (זכויות הבנייה) איננו עולה על 10 אחוזים מהשטח הבנוי הנוכחי או על שווי דירה של 100,000 ש"ח, על פי הנמוך ביניהם, אזי התמורה ממכירת דירה עם זכויות בנייה, לא בהכרח תהיה מושפעת מעצם קיומן של זכויות הבנייה. בהתאם לכך, עשויה להתאפשר קבלת פטור מתשלום מס שבח על זכויות הבניה.

אולם כאשר התמורה ממכירת דירה כן מושפעת מזכויות הבניה הנלוות אליה, המוכרים יידרשו לשלם מס שבח בגין זכויות הבניה בנוסף למס השבח שישלמו בגין הנכס הבנוי בהתאם לשוויו. זקוקים לסיוע בנושא זכויות בניה בירושה? פנו כעת אל עורך דין גיא קמרי: 077-454-6091.

זכויות בניה בירושה
זכויות בניה בירושה

 

האם זכויות בניה בירושה חייבות במס בעת מכירת הנכס?

ניתן לקבל פטור מלא ממס שבח במכירת דירת ירושה ללא זכויות בנייה. מנגד, במקרה של מכירת דירת ירושה שתמורתה מושפעת מקיומן של זכויות בנייה הנלוות לנכס, חלק הדירה הבנוי יהיה פטור ממס, ואילו החלק של זכויות הבנייה יחויב במס שבח.

עם זאת, קיים חריג לתקנה זו. אם שווי הדירה ללא זכויות בנייה נמוך מ- 1,777,600 ₪, יינתן פטור חלקי ממס שבח על חלק השווי שמיוחס לזכויות הבנייה. הפטור הנ"ל יחושב באופן יחסי מתוך ההפרש בין התקרה הנ"ל לשווי החלק הבנוי של הדירה.

לשם המחשה נבחן דוגמה שבה דירת ירושה עם זכויות בנייה מוערכת ב- 1,900,000 ₪, בעוד הדירה ללא זכויות בנייה מוערכת ב- 1,400,000 ₪, ושווי זכויות הבנייה הוא 500,000 ₪. בתרחיש זה ההפרש בין סך של 1,777,600 ₪ לשווי הדירה ללא זכויות בנייה (כלומר 1,400,000 ₪) הינו 377,600 ₪ המייצג את שווי הפטור.

לפיכך, החלק החייב במס בזכויות הבניה יעמוד על 500,000 ש"ח בניכוי 377,600 ש"ח, העומדים על 122,400 ש"ח. בנוסף יצוין כי אם קיימות זכויות בנייה הקשורות לדירה, בנוסף למס השבח, לרוב יוטל גם היטל השבחה על ידי הרשות המקומית. כדי להבטיח עמידה בדרישות החוק, מומלץ לפנות לייעוץ של עורך דין צוואות וירושות ושמאי לקביעת השפעת זכויות הבנייה על שווי הדירה.

 

הצורך בייעוץ משפטי מעורך דין עיזבון בטיפול בהשפעת זכויות בניה בדירות ירושה בישראל

כאשר עוסקים בהשפעת זכויות בניה על מכירת דירות ירושה בישראל, מומלץ בחום לפנות לייעוץ משפטי של עו"ד לענייני ירושה. מכירת דירת ירושה המושפעת מזכויות בנייה יכולה להיות מורכבת ועשויה להיות כרוכה בניווט בתקנות משפטיות וחוקי מס שונים. לעורכי דין לענייני עיזבון ישנם הידע והמומחיות הנחוצים להדרכת לקוחות בהיבטים המשפטיים של התהליך והבטחת עמידה בכל התקנות הרלוונטיות.

עורך דין לענייני עיזבון יכול לספק לכם הכוונה בנושאים כמו קביעת שווי הנכס החייב במס, הבנת השפעת זכויות הבנייה על שווי הדירה וניווט בתקנות המכירה והמיסוי של דירות ירושה. זאת בנוסף לסיוע בעריכת מסמכים משפטיים וחוזים הקשורים למכירה, כגון הסכמי מכר והעברת בעלות.

 

איך עו"ד לענייני ירושה יכול לסייע בהפחתת חבות המס במכירת דירת ירושה עם זכויות בניה?

עורך דין דיני ירושה יכול לעזור לכם להבין את ההשלכות של מכירה או העברת בעלות על דירת ירושה עם זכויות בניה. הוא יכול גם לייעץ לכם כיצד לבנות עסקת קומבינציה כדי למקסם את התמורה מהמכירה תוך מזעור חבות המס שלכם.

בנוסף, עורך דין עיזבון יכול לעזור לכם להתמצא במסגרת המשפטית המורכבת, המסדירה את זכויות הירושה והקניין בישראל. ביכולתו להדריך אתכם בעסקה ולעזור לכם להבין טוב יותר את הזכויות והחובות שלכם כבעלים של נכס מקרקעין שהתקבל בירושה עם זכויות בניה נוספות.

לבסוף, עו"ד ירושה עם הבנה נרחבת בדיני מקרקעין ומיסוי מקרקעין, יכול להעניק לכם תמיכה רבת ערך בפתרון סכסוכים הקשורים לדירות ירושה. כך למשל, אם קיימת מחלוקת בין היורשים בנוגע למכירת דירת ירושה שתמורתה מושפעת מזכויות בניה, עורך דין ירושות וצוואות יכול לסייע בגישור ובמציאת פתרון מועיל עבור כל המעורבים.

 

לסיכום

דירות ירושה בישראל כפופות לתקנות ייחודיות בכל הנוגע למכירתן ולמיסוי שלהן. כאשר מכירת דירת ירושה מושפעת מזכויות בניה, ישנה חשיבות מכרעת להבנת השפעתן של זכויות אלו על שווי הנכס והשלכות המס שעלולות לצוץ.

בנוסף למס שבח, מכירת דירת ירושה עם זכויות בניה, עלולה לגרור גם חבות בהיטל השבחה שתטיל הרשות המקומית, בנוסף למס שבח שרשות המסים יכולה לגבות על זכויות הבניה בנפרד מהשטח הבנוי של הנכס. עם זאת, פטור חלקי עשוי לחול על חלק השווי שיוחס לזכויות הבנייה, אם שווי הדירה ללא זכויות בנייה נמוך מהתקרה הקבועה בחוק לעניין זה.

מכאן אנו למדים שהתמודדות עם דירות ירושה שאליהן נלוות זכויות בניה בשיעור משמעותי, עשויה להיות תהליך מסובך ומאתגר, עם שיקולים משפטיים ופיננסיים רבים שצריך לקחת בחשבון. משום שלצעד מוטעה במכירת דירות אלו עלולות להיות השלכות כספיות משמעותיות, חיוני לקבל הדרכה של עורך דין ירושה מנוסה שיסייע לכם בתכנון מס נבון.

אם אתם מתכננים מכירה של דירת ירושה שמושפעת מזכויות בניה, אל תהססו לפנות בהקדם להתייעצות עם משרד עו"ד גיא קמרי – משרד עורך דין ירושות וצוואות במרכז. משרדנו ישמח לעזור לכם לנווט בשיקולים המשפטיים והפיננסיים הכרוכים בעסקה, למקסם את חיסכון המס שלכם ולהבטיח שתשיגו את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. לקביעת פגישת ייעוץ עם עו"ד גיא קמרי – חייגו כעת: 077-454-6091.

לפי החוק בישראל, דירת ירושה היא נכס מקרקעין למגורים שעבר לחזקתו של אדם מתוך עיזבונו של קרוב שנפטר. דירות אלו כפופות לתקנות ייחודיות המסדירות את מכירתן ואת חבות המס של המוכרים.

זכויות בנייה מתייחסות לזכות לבנות בנכס, אשר עשויה להשפיע על שוויה ותמורת מכירתה של דירה שהתקבלה בירושה. כאשר התמורה ממכירה של דירת ירושה מושפעת מזכויות בניה שנלוות אליה, חלים כללים ותקנות ספציפיים לקביעת ערכה החייב במס שבח.

כן, מומלץ בחום לפנות לייעוץ משפטי מעורך דין דיני ירושה כאשר עוסקים בהשפעת זכויות הבניה על חבות המס במכירת דירות ירושה. לעו"ד עיזבון יש את הידע והמומחיות להדריך לקוחות בהיבטים המשפטיים של התהליך ולהבטיח עמידה בכל התקנות הרלוונטיות ואפשרות לחיסכון במס.

כן, עשויים לחול פטורים על השווי שנקבע לזכויות הבנייה, אם שווי הדירה ללא זכויות בנייה נמוך מסך מסוים. מומלץ לפנות לייעוץ של עורך דין ירושה הבקיא במיסוי מקרקעין, להבטחת עמידה בתקנות המכירה והמיסוי של דירות ירושה המושפעות מזכויות בניה.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן