חוק הירושה בין בני זוג

להאזנה:

 

לזכותו של אדם לרשת את בן זוגו המנוח תפקיד חיוני בהבטחת הביטחון הכלכלי שלו. לצורך זה קיים חוק הירושה שמתווה את התנאים המזכים בני זוג ביכולת לרשת האחד את השנייה. בחוק זה מוסדר גם אופן חלוקת ירושת המנוח בין בן זוגו הנותר לבין מוטבים אחרים. הבנת זכויות אלו היא חיונית כדי להבטיח את יישומן הנכון. לפיכך, במאמר זה נחקור את ההוראות בחוק הירושה בין בני זוג על היבטיו השונים.

 

מהי המשמעות של חוק הירושה בין בני זוג?

לחוק הירושה בין בני זוג ישנה חשיבות רבה לשמירה על רווחתו של הצד הנותר בחיים לאחר ש"החצי השני" שלו עבר לעולם שכולו טוב. ההוראות בחוק הירושה, מאפשרות לאנשים שבני זוגם נפטרו, לשמר את רמת החיים אליה היו רגילים במהלך חייהם יחד עם בן זוגם המנוח.

 

הנכסים העוברים בדרך כלל בירושה על פי חוק הירושה בין בני זוג

על ידי הורשה של פריטים ספציפיים כגון רהיטים או רכב, בן או בת הזוג שנותרו בחיים, יכולים לשמור על היכולת להשתמש בפריטים שהיו לחלק קבוע בחיי היומיום שלהם עם בן זוגם שנפטר. הדבר מאפשר להם לשמור על שגרת חיים תקינה ויציבה עד כמה שניתן בתקופה הטעונה והרגישה שבה הם נמצאים לאחר שאיבדו את שותפם לחיים.

עם זאת, חשוב לסייג ולומר כי ישנם מיטלטלין שאינם מועברים אוטומטית לידי בן הזוג הנותר בחזקת ירושה בין בני זוג. פריטים כמו תכשיטים אישיים של המנוח/ה או חפצים המיועדים לשימוש אישי של כל אחד מבני הזוג, אינם נכללים בדרך כלל במצבת הנכסים המיועדים לירושה בין בני זוג, כברירת מחדל.

חוק הירושה בין בני זוג
חוק הירושה בין בני זוג

הידעתם? חוק הירושה בין בני זוג מתווה בסיס לירושה גם בין זוגות שאינם מוכרים כבעל ואישה

במקרים בהם אדם נפטר בלי שערך מראש צוואה, בן הזוג והילדים שלו מקבלים קדימות בחלוקת עזבונו. היינו, הם הראשונים ב"תור" לקבלת חלק מנכסיו. בהתאם לחוק, בני הזוג זכאים לרשת 50% מעיזבונו, לצד כל החפצים והפריטים שנחשבים היו לחלק מחייהם עם המנוח, ואילו בשלב הבא, 50 האחוז הנותרים בירושה, נחלקים בין ילדי הנפטר בצורה שווה.

זכויות אלו אינן שמורות לזוגות שנישאו כדין בלבד, אלא רלוונטיות גם לזוגות "ידועים בציבור" בישראל בהתקיים מספר תנאים המנויים בחוק הירושה של בני זוג. אם חוויתם קושי במימוש זכויותיכם בהתאם לחוק הירושה בין בני זוג זה הזמן לפנות אל משרד עו"ד גיא קמריעורך דין לענייני עיזבון להתייעצות משפטית. לשיחת ייעוץ עם משרדנו – חייגו כעת: 077-454-6091.

 

מה קובע סעיף 11 של חוק הירושה בין בני זוג?

כדי שתוכלו להבין כהלכה מהן זכויות הירושה שלכם, נסקור את סעיף מספר 11 של חוק הירושה בין בני זוג, המתווה את התנאים המזכים כדלקמן:

סעיף 11 א' בחוק הירושה בין זוגות קובע כי בן הזוג שנותר בחיים זכאי לרשת את נכסי המיטלטלין שהיו בבעלות המנוח, לרבות רכבים, שהיו חלק בלתי נפרד ממשק הבית שחלקו זה עם זה. כמו כן, החלק של בני הזוג בירושה נקבע כך:

  • במידה ולמנוח היו ילדים או נכדים, ולחילופין הורים –  אזי יוכל בן הזוג לרשת 50 אחוזים מתוך הירושה.
  • במידה ולמנוח היו צאצאים, אחים ולחילופין הורים וכן בן הזוג נשוי היה למנוח שלוש שנים לפחות והתגורר איתו בדירת הירושה, בן הזוג יירש את כל החלק של המנוח בדירה הנזכרת, וכן שני שליש מהעיזבון הנותר.

 

לפי סעיף 11 ב' לחוק הירושה לבני זוג – במקרים שבהם לא נותרו אחרי הנפטר קרובים כפי שמציין סעיף 11 א', בן הזוג יקבל את מלוא העיזבון.

לבסוף, סעיף 11 ג' של חוק ירושת בני זוג, מגדיר כי כל הסכומים שמגיעים לבן / בת הזוג שנותרו בחיים על בסיס יחסיהם עם המנוח, כולל הרכוש שהתקבל על בסיס הכתובה, יקוזזו מחלקם של בני הזוג בעיזבון. יחד עם זאת, החוק מסייג זאת באומרו שההוראה האמורה אינה תקפה לגבי הסכומים שמגיעים לבני הזוג על פי חוק יחסי הממון או בהתאם להסכם ממון שהצדדים חתמו עליו.

בנוסף, החוק מציין שהוראה זו אינה פוגעת בזכאותם של בני זוג לקבל את הרכוש שהמוריש קיבל לרגל נישואיו בתנאי שהרכוש הנ"ל יוחזר בתום הנישואין.

 

הבטחת זכות הירושה של בני הזוג לפי חוק הירושה בין בני הזוג

לעיתים קורה שחלוקת העיזבון איננה חלוקה של 50-50 בין בני הזוג לבין יורשים נוספים, כך שבני הזוג עשויים להיות זכאים לשני שלישים מהעיזבון, והשליש הנותר יחולק בין שאר קרובי המשפחה. לדוגמה, ככל שלא היו לנפטר הורים, ילדים או נכדים, אך הוא הותיר אחריו בני משפחה כמו סבים, אחים או אחיינים, בן הזוג יורש שני שלישים מהעיזבון, כאשר השליש הנותר יחולק בין השאר.

 

איך מתייחס חוק הירושה לזכות ירושה של בני זוג לדירת מגורים משותפת?

כאשר אנשים שנפטרו מותירים אחריהם דירה בה התגוררו עם בני זוגם, זכות הירושה לבני הזוג כוללת את כל החלק של הנפטר בדירה המשותפת. משתמע מכך שבני הזוג שנותרו בחיים יירשו את הדירה בשלמותה, בלי שיצטרכו לחלוק אותה עם היורשים האחרים, ובלבד שהיו נשואים למנוח שלוש שנים לפחות והתגוררו בדירה בזמן שהנפטר הלך לעולמו.

אולם אם בני הזוג לא התגוררו בדירה בזמן פטירתו או שתקופת הנישואין היתה קצרה משלוש שנים, הם יירשו חלק מהדירה בלבד, לפי ההנחיות המפורטות במסגרת סעיף 11 בחוק הירושה.

זאת ועוד – זכויות הירושה בין בני הזוג עשויות להגיע כאמור לשני שלישים מסך יתרת העיזבון, לצד ירושת הדירה שחלקו יחדיו, בהתקיים התנאים להלן:

  1. בני הזוג הנותרים היו נשואים למנוח במשך 3 שנים ויותר.
  2. בני הזוג הנותרים התגוררו עם המנוח בדירה זו, כאשר הנכס נכלל במלואו או בחלקו בעיזבון, בזמן פטירת המוריש.
  3. לא היו למנוח הורים, ילדים או נכדים שנותרו בחיים, וקרוביו הנותרים הם רק אחים, אחיינים או לחילופין – סבים וסבתות.

 

לסיכום – כך תפעלו להבטחת ומימוש זכות הירושה לבני הזוג בצורה נכונה

להבטחת זכות הירושה בין בני זוג יש חשיבות מכרעת, ובפרט במקרים שבהם אדם נפטר ללא צוואה שנערכה מבעוד מועד. במצבים אלו, חלוקת הירושה נערכת לפי ההנחיות המפורטות במסגרת חוק הירושה.

אולם רצוי לא לבנות על הירושה "האוטומטית" שהחוק אמור לאפשר בין בני זוג, אלא להכין מראש צוואה בסיוע עו"ד לענייני ירושה. פעולה זו תבטיח שתוכלו לדאוג לזכויות יקיריכם בנכסים שלכם מראש, ולהבטיח שכל צרכיהם יסופקו כראוי גם לאחר לכתכם.

משרד עו"ד גיא קמרי – משרד עורך דין צוואות וירושות מוביל, מחויב לסייע ללקוחותיו בהגנה על זכויות הירושה לבני זוגם ויקיריהם. הצוות המנוסה שלנו מבין את המורכבות של תכנון עזבון ואת החשיבות של הבטחת חלוקה הוגנת של נכסים לאחר הפטירה.

נוכל להדריך אתכם בתהליך עריכת צוואה מקיפה המשקפת במדויק את רצונותיכם, תוך שמירה על זכויותיהם של בני זוגכם ושאר יקיריכם. על ידי טיפול יזום במחלוקות פוטנציאליות וסימני שאלה שעשויים להתעורר, אנו שואפים לספק לכם שקט נפשי ולהבטיח מעבר חלק של הנכסים שבבעלותכם למוטבים המיועדים שלכם.

צרו קשר עם עורך דין גיא קמריעורך דין ירושות וצוואות במרכז עוד היום, לקביעת פגישת ייעוץ ואפשרו למשרדנו לעזור לכם להגן על זכויות הירושה בין בני זוגכם לביניכם: 077-454-6091.

על פי חוק הירושה, מוגדר בן זוג כיחיד שהמנוח היה נשוי לו כדין או שחלק עמו יחסי זוגיות פומביים העומדים בקריטריונים שהחוק קבע לצורך הכרה במעמד של "ידוע בציבור".

עריכת צוואה בעזרת עורך דין ירושה איכותי, מאפשרת לאנשים להגן כראוי על הזכויות של בני הזוג שלהם ברכושם. עריכת צוואה מבעוד מועד מאפשרת לכל אדם לדאוג לחלוקת נכסיו כרצונו במועד לכתו ולוודא שבן זוגו יקבל מענה לצרכיו במסגרת חלוקת הירושה, בד בבד למניעת קונפליקטים ו"הפתעות" פוטנציאליות.

לפי חוק הירושה בין בני זוג, בן זוגו של המנוח זכאי לרשת חצי מן העיזבון, לרבות כל המיטלטלין הנחשבים כחלק בלתי נפרד ממשק הבית שלהם. מחצית הירושה שנותר תחולק לאחר מכן בצורה שוויונית בין הילדים.

באמצעות שימוש בשירותי עו"ד צוואות וירושות מנוסה, תוכלו ליהנות מהכוונה וליווי מקצועי ויסודי בתהליך עריכת צוואה מפורטת שתשקף את העדפותיכם כהלכה. כך תוכלו להגן על זכויות אהוביכם ולהפחית את התסבוכות המשפטיות הפוטנציאליות, למינימום האפשרי.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן