חוק הירושה צוואה הדדית

להאזנה:

 

בתחום הצוואות והירושות, מערכת המשפט בישראל נוקטת בדוקטרינת יסוד: שמירה על רצון המוריש מפני התערבות חיצונית, וחתירה לחשוף את כוונותיו האמיתיות של המוריש ולהבטיח את מימושן המלא לאחר פטירתו. מסירות זו לקיים את רצונו של המוריש, מתבטאת באופן שבו מטופלת במסגרת חוק הירושה צוואה הדדית.

 

מה בין חוק הירושה צוואה הדדית ותכנון עזבון?

צוואות הדדיות הן שיטה פופולרית ופרגמטית לתכנון עיזבון עבור זוגות רבים בישראל. צוואות כאלה כרוכות בהסדר חוזי בין בני זוג שכללי עריכתו מוגדרים במסגרת חוק הירושה הישראלי. במסגרת הסדר זה, אחד מבני הזוג יורש את כל הנכסים של שותפו לזוגיות, לאחר פטירתו של בן הזוג השני. לאחר שגם בן הזוג שנותר בחיים נפטר, הנכסים מחולקים למוטבים שיועדו במשותף על ידי שני בני הזוג, כגון ילדיהם.

 

מהו התיקון שבוצע בחוק הירושה בנושא צוואה הדדית?

סעיף 8 לחוק הירושה, מכיל שלושה סעיפים קטנים המגדירים את ההליכים המתאימים למצבים שונים הנוגעים לצוואות הדדיות. בשנת 2005 תוקן אחד מן הסעיפים הקטנים הללו, הלוא הוא סעיף 8 א' בחוק הירושה, כך שיכלול הנחיות ספציפיות הנוגעות לאינטרס ההסתמכות בין בני זוג – מושג שאותו נבחן עוד בהרחבה בהמשך מאמר זה.

חוק הירושה צוואה הדדית
חוק הירושה צוואה הדדית

 

מהו "אינטרס ההסתמכות" וכיצד הוא נוגע לענייננו?

אינטרס ההסתמכות מתרכז סביב התפיסה שכל אחד מבני הזוג תלוי ברצונו של האחר. במילים אחרות, שני בני הזוג חולקים אותה מטרה להוריש את מלוא עיזבונם לבן הזוג שנותר בחיים לאחר פטירתו של אחד מהם, ובהמשך להעביר את כל העיזבון לצד שלישי שיועד לכך על ידי שני בני הזוג, לאחר פטירתו של בן הזוג שנותר בחיים. בעיקרו של דבר, בעת עריכת צוואה הדדית, בני הזוג נותנים אמון זה ברצונו של זה, להגשים את שאיפותיהם המשותפות.

 

מהם האתגרים האופייניים שעולים בקשר לחוק הירושה וצוואה הדדית?

הטיפול בירושה מעורר לעתים קרובות סוגיות נפוצות הכרוכות בצוואות הדדיות ומימושן. קשיים מתעוררים מעת לעת כאשר בני זוג מסכימים לערוך צוואה הדדית, לפיה הם מתכוונים להוריש את כל עזבונם זה לזה עם פטירתו של מי מהם, ולאחר מכן להעביר את העיזבון לילדיהם – עם מות בן הזוג שנותר בחיים. במצב זה, לעיתים נוצרים סיבוכים לאחר פטירת אחד מבני הזוג והעברת כל נכסיו לבן הזוג שנותר בחיים.

למרות הצוואה הדדית, שנקבעה על בסיס אינטרס ההסתמכות בין בני הזוג, המציאות מתבררת לא אחת כמורכבת מכפי שדמיינו בני הזוג בתחילה. דוגמא למקרה כזה, התרחשה כאשר בעל שהלך לעולמו בגיל צעיר יחסית, נפטר כשהוא משוכנע שהצוואה ההדדית שיצר עם בת זוגו תתבצע בדיוק כפי שסיכמו. עריכת הצוואה ההדדית הובילה להורשת כל עיזבונו לאשתו, ולאחר מכן הועבר עיזבונה לילדיהם בהתאם להחלטתם ההדדית.

אף על פי כן, עניין קריטי שנותר ללא מענה בצוואתם היה האפשרות של בן הזוג שנותר בחיים לקשר חדש ולהולדת ילדים עם בן זוג חדש. במקרה כזה, סביר להניח שבן הזוג שנותר בחיים ירצה להשאיר חלק מהעיזבון לילדיו החדשים, בנוסף לילדים מבן הזוג שנפטר.

מכאן עולה השאלה מה יעלה בגורל הצוואה ההדדית שנוצרה בין בני הזוג לשעבר. זוהי אחת הבעיות השכיחות המתעוררות בעת ניהול צוואות הדדיות בישראל.

אם חוויתם אתגרים בביצוע צוואה הדדית, עו"ד גיא קמריעורך דין לענייני עיזבון זמין לסייע לכם. אל תהססו לפנות אלינו בהקדם האפשרי באמצעות האתר או טלפונית: 077-454-6091.

 

הקושי במימוש צוואה הדדית על פי חוק הירושה בהינתן אינטרס ההסתמכות

עינינו הרואות כי מימוש צוואות הדדיות בהינתן אינטרס ההסתמכות, עשוי להתגלות כמשימה מורכבת, במיוחד כשמדובר בתכנון עיזבון וירושות. אם בני זוג מתכננים בצוואתם להעניק את כל נכסיהם זה לזה עם פטירתם, ובהמשך להעביר הכל לצד שלישי לאחר פטירת בן הזוג שנותר בחיים, נכנס עניין ההסתמכות לתמונה.

כפי שראינו, ייתכנו מקרים שבהם גישה זו מעוררת קשיים, כדוגמת תרחיש של הקמת משפחה חדשה על ידי בן הזוג שנותר בחיים. מצב כזה יכול להפוך למורכב ועשוי לחייב מעורבות בית המשפט. אולם למרות שנסיבות בלתי צפויות הן בלתי נמנעות, ישנם מצבים אופייניים שניתן לצפות ולטפל בהם בצוואה כדי לצמצם את הפוטנציאל לסיבוכים במימושה.

 

איך ניתן להתמודד עם קשיים מסוג זה במימוש צוואה הדדית?

כדי להתמודד עם האתגרים הפוטנציאליים של בן זוג שנותר בחיים ומקים משפחה חדשה, צוואה הדדית יכולה לכלול הוראות המכסות תרחישים כאלה. הוראות אלו יכולות לפרט כיצד יש לחלק את העיזבון בין הצאצאים החדשים לבין בן הזוג הנוכחי. כמו כן, חשוב לכלול הוראות המתייחסות לאפשרות שבן הזוג הנותר בחיים ישנה את כוונותיו לאחר מות הצד השני מכל סיבה שהיא.

הוראות כאלה יכולות לסייע במניעת מחלוקות וסכסוכים שעלולים להתעורר ביישום הצוואה ההדדית הנשענת על אינטרס ההסתמכות. כמו כן, ניתן לכלול בצוואה ההדדית הוראות המאפשרות לבני הזוג לא להגביל את מעשי הצד השני לאחר שאחד מהם נפטר.

 

חוק הירושה צוואה הדדית – סיכום

כדי להבטיח תהליך חלק וללא מתחים ביצירת צוואה הדדית, מומלץ מאוד לפנות לייעוץ משפטי של עורך דין צוואות וירושות מנוסה. משרד עו"ד גיא קמרי מתחייב לספק תוצאות מהירות ואיכותיות עבור לקוחותיו, לרבות מקרים של התנגדויות לקיום צוואות ומחלוקות בין יורשים. אנו מטפלים בצוואות ובתיקי ירושה בדיסקרטיות וברגישות מירבית, ואנו כאן כדי לספק לכם את הליווי והתמיכה הדרושים לכם.

אם יש לכם שאלות לגבי חוק הירושה וצוואה הדדית או כל נושא אחר הנוגע לדיני צוואות וירושה, זה הזמן לפנות להתייעצות מקצועית עם עו"ד לענייני ירושה.

לתיאום שיחת התייעצות דיסקרטית עם  עורך דין גיא קמריעורך דין ירושות וצוואות במרכז, חייגו כעת: 077-454-6091.

על פי חוק הירושה הישראלי, צוואה הדדית היא מסמך משפטי מחייב אשר מאפשר לשני אנשים, לרוב בני זוג, לערוך את צוואותיהם בו זמנית, ולהורות במסגרתן כי כל אחד מהם יותיר את נכסיו לבן הזוג השני, עם פטירתו. זאת מתוך הבנה שבן הזוג שנותר בחיים ישאיר בסופו של דבר את הנכסים לרשותו. בצוואות אלו לאחר פטירת בן הזוג הנותר בחיים, מועבר העיזבון המשותף לשני בני הזוג למוטב לבחירתם שעל זהותו הצדדים הסכימו מראש במסגרת צוואתם ההדדית.

עריכת צוואה הדדית מצריכה מומחיות של עורך דין לענייני ירושה. בשל המורכבות והרגישות של נושא הצוואות ההדדיות, חשוב להצטייד בעורך דין עיזבון מקצועי שיוכל לספק ניסוח מדויק ומפורט למסמך, לכוון אתכם לשילוב הנחיות שונות בצוואה ולוודא כי רצונו של כל אחד מבני הזוג בא לידי ביטוי ברור וחד משמעי במסגרת זו.

נושא שכיח אחד שיכול להתעורר עם צוואות הדדיות, הוא כאשר אחד מבני הזוג נכנס למערכת יחסים חדשה ומביא ילדים עם בן זוגו החדש. הדבר עלול להוביל לסכסוכים ומחלוקות על חלוקת הנכסים בירושה, במיוחד אם הצוואה ההדדית אינה מתייחסת לתרחישים מסוג זה. סוגיה נוספת יכולה להיות כאשר אחד מבני הזוג משנה את כוונותיו לאחר פטירתו של הצד השני, מה שעלול להוביל גם לסכסוכים על חלוקת הנכסים.

על מנת לערוך צוואה הדדית מחייבת מבחינה משפטית, חשוב לפנות לליווי של עורך דין ירושה מנוסה. לאור המורכבויות והעדינות של צוואות הדדיות, חיוני להיעזר בעורך דין עיזבון במהלך הליך העריכה וההוצאה לפועל של צוואות כאלו. עו"ד בקיא בענייני ירושה יכול לספק נוסח מדויק ויסודי לצוואה, לייעץ בשילוב הנחיות שונות במסמך ולדאוג לכך שרצונותיו של כל אחד מבני הזוג יבואו לידי ביטוי ברור וחד משמעי בצוואה ההדדית.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן