חלוקת ירושה ללא צוואה

חלוקת ירושה ללא צוואה : יורשים על פי דין

חלוקת ירושה ללא צוואה נערכת בין היורשים על פי דין. ירושה על פי דין בהתאם לחוק הירושה רלוונטית כאשר המוריש לא הותיר אחריו צוואה או כאשר ישנם נכסים אליהם לא התייחס המוריש בצוואתו. למעשה כדי לממש את העיזבון אשר הותיר אחריו מנוח יש לפעול להוצאת צו ירושה המצהיר מיהם היורשים של המנוח, חוק הירושה מתווה כללים אלה ואת זהות היורשים כאשר אין צוואה וכיצד יחולקו הנכסים ביניהם.

 

מיהם יורשים על פי דין בחוק הירושה?

  • מי שהיה בן זוגו של המוריש טרם מותו, הכוונה למי שנישא למוריש בחייו. (במקרים מסוימים גם "ידוע בציבור" יחשב כבן זוג לצורך הירושה)
  • ילדי המוריש וצאצאיהם; הוריו וצאצאיהם; הורי הוריו וצאצאיהם. כאן ישנם 3 חלופות, אך במידה ומתקיימת החלופה הראשונה לשאר היורשים אין כל זכות בירושה. כלומר במידה והותיר המוריש אחריו ילדים, הם אלו שירשו אותו יחד עם בת הזוג, ושאר הקרובים (אחיו והוריו) אינם זכאים לירושה.
  • באין יורשים שהינם קרובי משפחה, המדינה היא היורשת.

 

למעשה חוק הירושה קובע שלוש קבוצות של יורשים מתוך קרובי המשפחה של המוריש מלבד בן הזוג, כאשר ילדי המוריש וצאצאיהם נמצאים בקבוצה הראשונה. כאשר ישנם יורשים מהקבוצה הראשונה, אין ליורשים בקבוצה השניה (הוריו וצאצאיהם) או ליורשים בקבוצה השלישית (הורי הוריו וצאצאיהם) כל זכות בירושה.

 

כיצד מתחלקת ירושה ללא צוואה:

אופן חלוקת ירושה ללא צוואה תלויה בזהות היורשים שהותיר אחריו המוריש, כאשר החלוקה משתנה ממקרה למקרה, כפי שיפורט להלן:

  • כאשר הותיר אחריו המוריש בן זוג וילדים או הורים, יורש בן הזוג את המיטלטלין והרכב השייכים למשק הבית המשותף שניהלו בחייהם, ואילו שאר הנכסים מתחלקים מחצית לבן הזוג ומחצית לילדים או להורים.
  • אם לא הותיר אחריו המוריש ילדים או הורים אך הותיר אחים או צאצאיהם או הורי הורים, בת הזוג תקבל שני שליש מהירושה, ולשאר יוותר שליש מהעיזבון.
  • במקרה ולא הותיר אחריו המוריש קרובים כמתואר לעיל, יזכה בן הזוג במלוא העיזבון.

 

מבחינת סדר העדיפויות, ילדי המוריש קודמים להוריו, והוריו קודמים להורי הוריו. כמו כן במידה וילדו של המנוח נפטר לפניו, יזכו הנכדים בעיזבון במקום הילד שנפטר.

כדי לממש את הירושה יש להגיש בקשה לצו ירושה לרשם לענייני ירושה אשר נמצא במחוז בו התגורר המוריש. צו הירושה שינתן ע"י הרשם למעשה מצהיר מיהם יורשיו על פי דין של המוריש, וניתן לפעול בהסתמך על הצו ולחלק את הירושה בין היורשים.

ניתן אם כן לרשום את הצו ואת זכויות היורשים בכלל נכסי העיזבון שהותיר אחריו המוריש ולמעשה מרגע הרישום להיות הבעלים של הנכס ולבצע בו עסקאות.

אפשרות נוספת היא לערוך הסכם בין היורשים על פי דין. בחלוקה על פי הסכם ניתן לסטות מהחלקים של היורשים המצוינים בצו הירושה ולחלק ביניהם את הירושה באופן שונה מהאמור בצו. הדבר מתבצע כאשר למשל מבקשים היורשים לערוך ביניהם איזון בין הנכסים שנמצאים בעיזבון כך שבמקום לחלק מנה קטנה בכל נכס, ניתן להעביר נכס בשלמותו למי מהיורשים. התייעצות מוקדמת עם עורך דין ירושה מומלץ יכולה לחסוך ניהול הליכים משפטיים מורכבים.

משרדנו העוסק בתחום הירושה בעל ניסיון רב בעריכת הסכמים לחלוקת ירושה, לרבות הסכמים מורכבים בין יורשים תוך עריכת חישובי מיסים והצעת חלוקה מיטבית בין היורשים.

 

* אין באמור לעיל להוות תחליף לייעוץ משפטי.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן