ירושה על פי דין

להאזנה:

 

כאשר אדם בישראל נפטר מבלי להשאיר צוואה אחריו, נכנסת לתמונה הירושה על פי דין. בפסקאות הבאות נבהיר מה כרוך בירושה על פי החוק, מה הבסיס החוקי מאחוריה, מי נחשבים כיורשים בשיטה זו וכיצד היא פועלת הלכה למעשה. חשוב לקרוא ולהכיר.

 

מתי הטיפול בעיזבון המנוח נערך על הוראות הירושה על פי דין?

חוק הירושה התשכ"ה-1965 קובע כי עם פטירתו של אדם בישראל, יועבר בירושה רכושו, לאנשים שנקבעו בצוואתו. אנשים אלה יכולים להיות בני משפחה או אנשים אחרים שצוינו על ידי המנוח. לחילופין, כאשר לא נערכה צוואה טרום מותו של המוריש, הנכסים שצבר לאורך חייו, יועברו ליורשים החוקיים שלו, בהליך של ירושה על פי דין.

במקרים של ירושה לפי דין, חלוקת העיזבון כפופה להנחיות שאותן מתווה בפרוטרוט חוק הירושה, הקובע את זהותם של היורשים, את חלקיהם בנכסי המנוח ואת רצף חלוקת הרכוש ביניהם. רוצים להתייעץ עם עורך דין ירושות וצוואות במרכז בנושא ירושה לפי דין? השאירו פרטיכם בטופס להלן.

ירושה על פי דין
ירושה על פי דין

 

מהם ראשי אב וכיצד הם נוגעים לירושה לפי הדין?

מדינת ישראל חלוקת נכסי המנוח וממונו בין יורשיו בהעדר צוואה, נערכת כאמור לעיל על פי ההוראות הקבועות בחוק הירושה. מנגנון זה ידוע בתור "ירושה על פי דין" והוא פועל כדלקמן:

  • העזבון של אדם שנפטר והותיר אחריו בת או בן זוג וילדים, יחולק בין הילדים שלו (או ילדיהם) לבן או בת הזוג באופן שוויוני.
  • העזבון של אדם שנפטר והותיר אחריו בת או בן זוג אך לא היו לו ילדים, יחולק בין הוריו לבן או בת הזוג באופן שוויוני.
  • העזבון של אדם שנפטר והותיר אחריו בת או בן זוג ואחים, מתחלק בחלוקה של ⅔ לבן או בת הזוג ו -⅓ לאחיו שביניהם יתחלק החלק הזה באופן שוויוני.
  • העזבון של אדם שנפטר יועבר במלואו לבת או בן זוגו (אם היו יחד במועד פטירתו) אך ורק במידה ולמוריש אין ילדים, נכדים, הורים, אחים, אחיינים, סבים, דודים או בני דודים.
  • העיזבון של אדם שנפטר ללא בת או בן זוג, יועבר במלואו לילדיו (אם אמנם יש כאלו).
  • העזבון של אדם שנפטר ללא בת או בן זוג וללא ילדים, יחולק בין הוריו, אחיו ואחיותיו.
  • העיזבון של אדם שנפטר ללא בת או בן זוג, ללא ילדים, וללא הורים שנמצאים עדיין בין החיים או אחים, מתחלק באופן שוויוני בין סביו וילדיהם (דודי המוריש).
  • העזבון שהותיר אחריו אדם שנפטר בהעדר בת או בן זוג וללא קרובים אחרים הנחשבים כיורשיו על פי הדין מבין המעגלים הנ"ל, יועבר בהתאם לסעיף 17 של חוק הירושה, לרשותה של מדינת ישראל. במקרה הזה המדינה תהיה רשאית להשתמש בנכסי העזבון לטובת קידום ומימון פרויקטי רווחה, חינוך, רפואה, מדע ו/או תרבות.

 

מה מגיע לבני הזוג של אנשים שהלכו לעולמם בהתאם לכללי הירושה על פי דין?

ראשונים לרשת את המנוח לפי חוק הירושה על פי דין (בהעדר צוואה), הם מי שהיו בני זוגו כאשר נפטר. בת או בן זוגו של המנוח מקבלים את כלל המיטלטלין המהווים חלק ממשק הבית המשותף, כולל כלי הרכב המשותף, בכפוף לנסיבות.

כמו כן, אם למוריש הייתה דירת מגורים והוא היה נשוי לבת או בן זוגו במשך 3 שנים לפחות, ובן או בת הזוג התגוררו עמו באותה הדירה במועד פטירתו, הם יירשו את זכויותיו של המוריש בדירת המגורים.

 

אז מהו סדר היורשים ומה חלקו של כל אחד בירושה במקרה בו אין צוואה?

במקרים בהם היו למנוח גם בן או בת זוג וגם ילדים, נכסיו יחולקו בצורה שווה בין הצדדים, כשחצי מהם יעברו אל בת או בן הזוג והחצי השני יועבר לילדים ויחולק ביניהם בחלקים שווים. אם ילדי המנוח הלכו לעולמם לפניו, חלקם בעיזבונו יועבר לנכדיו – אם יש כאלו.

אולם אם למנוח אין ילדים או נכדים, חלק זה בעיזבון יעבור למעגל הירושה הבא, הכולל את הורי המנוח. במקרה שהורי המוריש נפטרו ונותרו רק אחיו – שני שלישים מנכסי העיזבון מועברים לחזקת בן או בת זוגו ושליש בלבד לאחיו, כאשר השליש מחולק בין האחים בחלקים שווים.

אם גם הורי המנוח ואחיו נפטרו – אחייניו יהיו אלו שיירשו את חלקם בעיזבונו. לבסוף – סבי וסבתות המנוח יירשו אותו, במידה ולא הניח אחריו בת או בן זוג, וגם הוריו, אחיו ואחייניו אינם עוד. אם גם הסבים אינם, העיזבון יעבור לדודי המוריש, וככל שגם הם נפטרו זה מכבר – אל בני דודו.

 

לסיכום – הבטיחו לעצמכם טיפול משפטי תקין בנושא הרגיש של ירושה כדין

במאמר זה המחשנו כי תהליך הירושה לפי דין הוא מורכב ולכן הוא עשוי שלא תמיד להתנהל בצורה חלקה. לכן התקשרות עם עורך דין צוואות וירושות מנוסה היא חיונית לשמירה על זכויותיכם בהינתן קרוב משפחה שנפטר ולא הותיר אחריו צוואה.

אם נקלעתם למצב המצריך סיוע משפטי בירושות ובצוואות, מומלץ לפנות אל עו"ד לענייני ירושה או עורך דין לענייני עיזבון המתמחה בטיפול במחלוקות הנוגעות לירושה על פי הדין. עם המומחיות וההכוונה של משרד עו"ד גיא קמרי תהיו סמוכים ובטוחים בכך שהמאמצים לגיבוש פתרון מוצלח, חוקי והוגן – ימוצו כהלכה. צרו קשר עם עורך דין גיא קמרי כבר היום כדי לקבל את התמיכה המשפטית הדרושה לכם.

בהיעדר צוואה, הירושה מחולקת בין בן הזוג של המנוח לבין בני משפחתו האחרים, שאותם מחלק חוק הירושה לראשי אב ("פרנטלות").  הראשון בתור מבין היורשים הוא בן זוגו של המנוח. בן הזוג יורש את המיטלטלין בתוך משק הבית, את כלי הרכב ועוד. בנוסף, חצי או שני שליש מהעיזבון מוקצה גם לבן הזוג, כתלות בקרובי המשפחה הנותרים של המנוח.

לאחר שבן הזוג יורש את חלקו, יתרת הירושה מחולקת בין קרובי משפחתו של המנוח בהתאם לפרנטלות. הפרנטלה הראשונה, כוללת את צאצאי המוריש וצאצאיהם הזכאים למחצית מהירושה. הפרנטלה השנייה, כוללת את הורי המוריש שמקבלים גם הם מחצית מהירושה וצאצאציהם (אחיו) הזכאים לשליש מהעיזבון במידה וההורים לא חיים. הפרנטלה השלישית – כוללת את הורי הוריו של המנוח, שהם בעצם סביו וסבתותיו של המוריש וצאצאיהם (דודיו ודודניו).

החוק מקנה זכאות לירושה על פי דין גם לזוגות ידועים בציבור, אם חלקו משק בית ומשפחה עם המנוח ולא היו נשואים לאדם אחר בעת פטירתו.

סכסוכים בין יורשים הם בין הקשיים השכיחים בהליכי ירושה על פי דין. תיקי ירושה עלולים להסתיים בבית המשפט במקרים הללו, ולגרום להליכים משפטיים ארוכים ולהוצאות כספיות משמעותיות. על כן, פתרון אתגרים מסוג זה דורש מומחיות של עורך דין לענייני ירושה, הבקיא בהוראות החוק והטיפול בעיזבון בהעדר צוואה.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן