פסק דין פסילת צוואה

להאזנה:

 

פסק דין פסילת צוואה (תע 51286-08-17) – בפסק דין זה נדונה סוגייה בעניין פסילת צוואה. הצוואה הראשונה, נערכה בפני עורך דין צוואות, וחילקה את עיקר רכוש המוריש לאלמנתו, וחלק זעום ליתר היורשים, שהם בנותיו ואחיו של המוריש.

בצוואה השניה ציווה המוריש את כל רכושו לאלמנתו, ולא ציווה דבר לבנותיו. בפסק דין עולה התמיהה כי חלקים עיקריים מעזבנו של המוריש לא נכללו בצוואה השניה. נכסים כגון החזקת מניות בחברה. הצוואה השניה נערכה בפני נוטריון.

פגמים צורניים בצוואה

כאשר עוסקים בצוואה בעדים, שאינה נושאת פגמים, בתקינותה וצורתה,. נטל ההוכחה להוכחת הפגם ופסלות הצוואה מוטל על הצד הטוען לפסלות הצוואה.

במקרה דנן, המוריש סבל מעיוורון קל בתקופת עריכת הצוואה. אך למרות זאת בית המשפט לא קבע כי מדובר בפגם בצוואה, שכן על מנת לבטל צוואה יש להצביע על פג מהותי היורד לשורש הצוואה באופן שאינו מאפשר את קיומה. במקרה זה, למוריש הוקרא תוכן הצוואה, והוא אישר את תוכנה, ואף חתם במדויק במקום הדורש חתימתו.

פסק דין פסילת צוואה
פסק דין פסילת צוואה

השפעה בלתי הוגנת

לפי פרשת מרום, בה תוארו מבחני ההשפעה הבלתי הוגנת, כאשר נטענת טענת השפעה בלתי הוגנת, על הצד הטוען להוכיח טענה זו. לשם כך תוארו מספר מבחני עזר להבחנה זו: א. מבחן התלות והעצמאות – בחינת כושרו התלות של המצווה עם הנהנה. ב. מבחן התלות והסיוע – כאשר המצווה לא היה עצמאי, ונזקק לסיוע הזולת, יש לבחון את רמת הסיוע. ג. מבחן הקשר עם בני אדם אחרים- יש לבחון האם המצווה נותק מקשר עם אחרים על ידי הנהנה. ד. מבחן נסיבות עריכת הצוואה- בודקים האם הנהנה היה מעורב בעריכת הצוואה. בנוסף, לא מספיק שהטוען יוכיח תלות המצווה לבין הנהנה מהצוואה, אלא יש להוכיח תלות כה מקיפה ויסודית ששוללת את רצונו החופשי של המצווה.

על כן, בית המשפט, בחר לפסול את הצוואות, וליתן צו ירושה לחלוקה שוויונית בין המתנגדים לצוואה, שכן הפגמים שנפלו בעריכת הצוואות, עיוורון של המוריש, תלות מקיפה ויסודית, בבנו שעלתה עד כדי ניתוק מוחלט לנוכח מחלתו הקשה של המוריש. מועד עריכת הצוואה, כחודשיים לפני פטירתו של המוריש, השמדת צוואתו השניה והגשת עותק ולא מקור, מהווים בעצם עילות לביטול הצוואה.

מעוניינים להביא לפסילת צוואה? עורך דין ירושה מנוסה יבחן האם מתקיימות עילות התנגדות לצוואה, שיש בכוחן להביא לפסילת צוואה.

* האמור לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן