התנגדות לצוואה בעל פה

להאזנה:

 

כאשר מגישים התנגדות לצוואה בעל פה, יש לבחון ראשית את הליך עריכת הצוואה. צוואה בעל פה, מעוגנת בסעיף 23 לחוק הירושה, משמשת בעיקר למצווה שנמצא בשכיב מרע, כלומר חולה סופני או מי שימיו ספורים, באופן שלא מאפשר לו להגיע ולכתוב צוואה.

בצוואה בעל פה ישנה דרישה לנוכחות שני עדים בעת עריכת הצוואה, שכן יהוו עדות חיה, לרצונו של המצווה. תפקידם של העדים כאשר מדובר בצוואה בעל פה, הוא לכתוב מסמך מסוג "זיכרון דברים" לשם תיעוד רצונו של המצווה. מסמך זה בדרך כלל יופקד אצל הרשם לענייני ירושה, במועד סמוך ככל האפשר למועד ביצוע הצוואה.

בלשון החוק ישנה דרישה נוספת, כי במידה ולאחר חודש ימים מעת עריכת הצוואה, המוריש עדיין בין החיים, דינה של הצוואה הינו ביטול. השיקול המרכזי העומד מאחוריי הוראה זו, הינו כי צוואה בעל פה מותאמת אך ורק למקרים חמורים, בהם המצווה נמצא על ערש דווי, וסביר להניח כי במידה ולא יצווה את צוואתו בעל פה, לא יוכל לממש את רצונו להוריש את רכושו כאוות נפשו.

 

פסק דין התנגדות לצוואה בעל פה:

סוגיית התנגדות לצוואה בעל פה נידונה בפרשת פרנסואה (ע"א 795/99‏ פרנסואה נ' פוזיס, פ"ד נד(3) 107).

באותה פרשה דובר על מצווה, שנפטרה ממחלת הסרטן, ולפני מותה, ציוותה את כל רכושה בצוואה שבעל פה, לטובת אחיה. יחד עם זאת לפני שערכה המנוחה את הצוואה שבעל פה, ציוותה את כל רכושה לטובת יורשים אחרים, בעלה, וחברתה הטובה.

התנגדות לצוואה בעל פה
התנגדות לצוואה בעל פה

במקרה דנן, הצוואה שבעל פה עלתה על הכתב, בצורת זיכרון דברים רק לאחר 5 שבועות. בית המשפט העליון באותה פרשה פסק:

  • כי ביום שניתנה הצוואה בעל פה, הרגישה המנוחה את חומרת מחלתה, ואת סכנת המוות הנשקפת לה, לפיכך התקיימה הדרישה של סעיף 23 לחוק הירושה, בה נדרש כי המצווה יהא במצב בריאותי סופני.
  • על בעל דין, להביא בנסיבות העניין ראיה לאמיתות תוכן הצוואה, שכן במידה ולא יצרף ראייה ייאלץ לספק הסבר אמין וסביר.
  • במקרה הנ"ל, בעל דין, אחיה של המנוחה, ביקש להשמיע את עדותו של עורך הדין, אך מכיוון ועדותו של עורך הדין הגיעה בשלב מאוחר, לאחר שמיעת ההוכחות בתיק, סיווג בית המשפט את עדותו כתקלה פרוצדורלית. בנוסף, בעלה של המנוחה, לא הגיעה להעיד בבית המשפט, וכן על כך שלא העיד, ללא כל הסבר סביר, אי עדותו עומדת במשקל לחובתו.
  • הדרישה לכתיבת זיכרון דברים במועד סמוך, למועד כריתת הצוואה, יכול לעלות עד כדי פגם מהותי ביותר, העולה עד כדי פסילת הצוואה.
  • לעומת זאת, הדרישה בסעיף 23 לחוק הצוואה, הינה כי זיכרון הדברים ייכתב ככל הניתן בסמוך למועד הצוואה, כך שחריגה כלשהי מגדר תחום זה, ניתנת לריפוי על ידי בית המשפט, לפי סעיף 25 לחוק הירושה, המקנה לבתי המשפט שיקול דעת לתקן פגמים בצוואה.

מעוניינים להגיש התנגדות לצוואה בעל פה, עורך דין צוואות וירושות – קמרי, נותן ייעוץ משפטי בענייני ירושה, לרבות בסוגיית הגשת התנגדות לצוואה.

* האמור לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן