זכות הירושה של בן זוג

להאזנה:

 

תהליך של ירושה יכול להיות אירוע מורכב שלעתים אף מגיע למצב של סכסוך משפטי. הדבר נכון גם באשר לדיני המשפחה ולחלוקת זכויות בין בני זוג. בהקשר הזה, בשנים האחרונות זכויות בן הזוג לירושה עברו שינויים משמעותיים. כיצד נקבעת זכותו של בן הזוג לרשת נכסים לאחר פטירתו של מנוח? במאמר זה תמצאו את התשובה והרקע הכללי לזכות הירושה של בן הזוג.

 

רקע כללי לדיני ירושה

דיני הירושה מוסדרים בעיקרם בחוק הירושה, שקובע כיצד יחלוקו נכסיו של מנוח לאחר מותו. המטרה העיקרית בעת הליך של חלוקת נכסים, היא שמירה על רצונו המקורי של המוריש. במידה ולא ניתן להתחקות אחר הרצון, החוק מבטיח כי נכסי המנוח יחולקו בצורה הוגנת בין היורשים, הכוללים את בן הזוג, הילדים, ההורים, האחים ובני משפחה נוספים.

סעיפים 10 ו11 לחוק הירושה מסדירים את נושא הירושה לבן זוג, וקובעים שבן זוג זכאי לרשת חלק מעיזבון בן זוגו שנפטר, ללא קשר לשאלה אם היו להם ילדים משותפים או לא. זכות הירושה של בן הזוג תלויה בגורמים שונים כמו משך הנישואין, סוג הרכוש המדובר והאם קיימת צוואה.

זכות הירושה של בן זוג
זכות הירושה של בן זוג

 

כיצד מחולקים נכסים בירושה באופן כללי

ירושה היא העברת הנכסים של אדם שנפטר ליורשיו. כאמור, המטרה העיקרית בתהליך היא התחקות אחר רצון המוריש וניסיון להביא לתוצאה שהייתה אידאלית מבחינתו. כדי לעשות זאת, חוק הירושה מגדיר את שתי הדרכים העיקריות בהן המעבר הזה קורה:

  1. ירושה על פי דין, כלומר לפי ההוראות הקבועות בחוק (בעיקר חוק הירושה).
  2. ירושה על פי צוואה, שבה המצווה מורה למי וכיצד יעבור רכושו.

 

פעולת הירושה נעשית ברגע שאדם כבר נפטר, ולכן מכניסים אנשים אחרים בנעליו שייהנו מרכושו. כאשר יש ברשותו של הנפטר צוואה תקפה, הרכוש יעבור על פי הצוואה. אולם, כאשר לא ניתן לחלק את הרכוש לפי הצוואה, החלוקה נעשית לפי הדין שמנחה חוק הירושה.

 

הכלל הבסיסי בירושה על פי דין

לפי חוק הירושה, הכלל הבסיסי מתייחס לזכות של בן הזוג לרשת את רכושו של הנפטר לפי החלוקה הבאה:

  • בן הזוג יירש את כל המיטלטלין של הנפטר. מיטלטלין מתייחסים לכל החפצים במסגרת ניהול משק הבית, לדוג' – ריהוט, רכבים, מכשירים אלקטרוניים וכו'.
  • בן הזוג מקבל את חלקו של המוריש בדירת המגורים המשותפת, אלא אם יש למוריש צאצאים.
  • מבחינת חלוקת שאר העזבון, ישנה משמעות לשאלה האם לנפטר היו ילדים, נכדים או הורים, לפי הטבלה הבאה:

 

המוריש השאיר ילדים, נכדים או הורים המוריש לא השאיר ילדים, נכדים או הורים, אך השאיר אחים, אחיינים או סבים המוריש לא השאיר אף אחד מבני המשפחה הקרובה
בן הזוג יקבל בן הזוג יקבל חצי מהרכוש, ושאר בני המשפחה יתחלקו בחצי השני בן הזוג יקבל שני שלישים מהרכוש, ושאר בני המשפחה יהנו מהשליש הנוסף. בן הזוג יקבל את כל הרכוש
דוגמא – בהנחה ולמוריש 100 שקלים, המתחלקים בין שני בני משפחה. בן הזוג יקבל 50 שקלים, וכל אחד מהילדים יקבל 25 שקלים. בין הזוג יקבל 66 שקלים. כל אחד מהילדים יקבל 16.5 שקלים. בן הזוג יקבל 100 שקלים.

 

מיהו בן זוג שיש לו זכות בירושה

בסעיף 11 לחוק הירושה, החוק משתמש במילה בן זוג. מסעיף 55 לחוק שמתייחס למצב בו זוג אינו נשוי אך חי ביחד, ומפסק דין פלונית המפורסם שניתן על ידי השופט ברק, ניתן ללמוד שאין צורך בנישואים הלכתיים כדי להנות מזכות בן הזוג. לפי הדין שהותווה בארץ, גם נישואים אזרחיים שנעשו בחו"ל או בני זוג עם מעמד של ידועים בציבור מזכים את בן הזוג בזכותו בירושה.

 

חלוקה לפי צוואה

אם המנוח הותיר אחריו צוואה, חלוקת העיזבון כפופה לתנאי הצוואה. במקרים כאלה, זכותו של בן הזוג לירושה תלויה בהוראות הצוואה. אם נקבע בצוואה כי על בן הזוג לרשת חלק מסוים מהעיזבון, החלק הזה יגיע לזכותו של בן הזוג. אם הצוואה מחלקת את הרכוש בין אחרים שאינם בן הזוג, הכלל הבסיסי קובע שהרכוש יגיע לאחרים. אם הצוואה שותקת, יש לבחון את הזכאות לפי הדין.

 

תקיפת החלוקה לפי הדין

כל הכללים שהוצגו לעיל מהווים את הכללים הבסיסיים לגבי זכות הירושה של בן הזוג. אולם, כמו בכל תחום משפטי ניתן לתקוף את הכללים לפי טיעונים כאלה ואחרים. כך לדוגמא, בעבר בני זוג שהודרו מהצוואה, זכו בכספי ירושה לאחר שתקפו את תוקף הצוואה, את כשירות המנוח בעת שכתב אותה, או שטענו לכך שהעריכה נעשתה בצורה לא חוקית.

כלי נוסף בו ניתן להשתמש, הוא הוראה חדשה המאפשרת לבן הזוג לתבוע חלק מרכושו של המנוח, גם אם אינו רשום על שמו. לפי החוק הקודם, אם הנכס לא היה רשום על שם בן הזוג, הוא לא היה זכאי לרשת אותו. עם זאת, על פי החוק החדש, בן הזוג יכול לתבוע חלק ברכוש, ובלבד שיוכל להוכיח כי תרם לרכישתו או אחזקתו במהלך הנישואין.

 

חשיבות הייעוץ המשפטי

בעת ניהול הליך של תביעת זכות ירושה של בן זוג, יש עירוב של דיני הירושה עם דיני המשפחה. שני התחומים האלה הם תחומים מסובכים, שלהחלטת בית משפט עשויה להיות השפעה גדולה על אורך החיים בעקבותם. כדי להביא לתוצאות טובות ולשמירה על זכויות לפי דין, מומלץ להיוועץ בעורך דין בעל ניסיון בתחומים אלו, שיוכל לעזור לכם להגיע לתוצאות טובות.

לעורך דין גיא קמרי ניסיון עשיר בניהול הליכי ליטיגציה ובהגעה להצלחות רבות בתחום של הליכי ירושה וצוואות. פנו אלינו היום לקבלת ייעוץ משפטי כדי שנוכל להבטיח את התוצאות הטובות ביותר עבורכם.

 

לסיכום

חוק הירושה מסדיר את חלוקת הנכסים, ומנסה להביא לשמירה על רצונו המקורי של המנוח. בין השאר, מסדיר החוק את היכולת של בן הזוג לרשת את המנוח במידה ולא ניתן להסיק זאת מן הצוואה. הכלל הבסיסי של ירושה על פי חוק הוא שבן הזוג יירש את כל המיטלטלין, יקבל חלק בדירת המגורים המשותפת ויקבל חלק מהרכוש שנותר בהתאם אם לנפטר היו ילדים, נכדים או הורים.

ניתן לתקוף את זכותו של בן הזוג לירושה אם הצוואה פסולה, המנוח לא היה כשיר בעת כתיבתה או אם העריכה נעשתה שלא כדין. כדי לוודא שמקבלים פתרון משפטי הולם לסיטואציה, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי.

באופן בסיסי, לפי חוק הירושה בן הזוג זכאי לרשת את מיטלטלין המנוח, את חלקו של המנוח בדירת המגורים המשותפת אלא אם למוריש יש ילדים וכן חלק משאר העזבון כתלות בבני המשפחה שהשאיר אחריו המנוח. אם המוריש לא הותיר אף אחד מבני המשפחה הקרובה, בן הזוג יירש את כל הרכוש.

לפי סעיף 11 לחוק הירושה, מי שזוכה בזכויות הירושה צריך להיות מוגדר כבן זוג. מסעיף 55 לחוק ניתן ללמוד כי בני זוג אינם צריכים להינשא מבחינה הלכתית על מנת ליהנות מזכויות שמגיעות לבן זוג. גם נישואים אזרחיים שנערכו בחו"ל או בני זוג במעמד של ידועים בציבור זכאים לרשת על פי החוק.

אם המנוח הותיר אחריו צוואה, חלוקת העיזבון תהיה כפופה לתנאי הצוואה. במקרים כאלה, זכותו של בן הזוג לירושה תלויה בהוראות הצוואה. אם נקבע בצוואה כי על בן הזוג לרשת חלק מסוים בעיזבון, חלק זה יעבור לבן הזוג. אם הצוואה מחלקת את הרכוש בין אחרים, מלבד בן הזוג, הכלל הבסיסי קובע כי הרכוש יעבור לאחרים. במידה והצוואה שותקת, יש לבחון את הזכאות על פי דין.

כן, ניתן לתקוף את כללי הירושה לפי טיעונים שונים. בני זוג שהוצאו מהצוואה זכו בעבר בכספי ירושה לאחר שתקפו את תוקף הצוואה, את כשירות המנוח בעת כתיבתה או טענו כי העריכה נעשתה שלא כדין. כמו כן, הוראה חדשה מאפשרת כיום לבן הזוג לתבוע חלק מרכושו של המנוח, גם אם אינו רשום על שמם. על פי החוק הקודם, אם הנכס לא היה רשום על שם בן הזוג, הם לא היו זכאים לרשת אותו. מומלץ לפנות לעורך דין שידע לתת מענה בנושא הזה.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן