התנגדות לצוואה נוטריונית

להאזנה:

 

התנגדות לצוואה נוטריונית, או כפי שמכונה צוואה בפני רשות לפי חוק הירושה, הינה קשה מהתנגדות לצוואה "רגילה", שכן בתי המשפט מעניקים מעמד ומשקל רב לצוואה הנוטריונית. הטעם לכך הוא שכאשר נוטריון עורך צוואה, חתימתו ומעמדו, הינם כשל שופט. צוואה שנערכה אצל נוטריון תירשם בפנקס צוואות ויינתן לה מספר סידורי של האישור הנוטריוני.

הגשת התנגדות לצוואה נוטריונית, טומנת בחובה, בדיקה מוקדמת מדוקדקת כתנאי להצלחה.

 

צירוף תעודה רפואית לצוואה נוטריונית

על צוואה נוטריונית חלות הוראות סעיף 22 לחוק הירושה, והוראות חוק הנוטריונים, ובהן מספר דרישות בסיסיות. כך לדוגמה בעריכת צוואה נוטריונית, ישנה חובה חוקית, המוטלת על הנוטריון, לצרף חוות דעת רפואית מטעם מומחה רפואי, לאמידות כשירות המצווה כאשר הצוואה נערכה כשהמצווה מרותק למיטה.

התנגדות לצוואה נוטריונית
התנגדות לצוואה נוטריונית

פסק דין התנגדות לצוואה נוטריונית:

כך למשל עלה בפרשת גשוק (תע (טב') 41070-08-10‏ ‏ מיכאל גשוק ז"ל נ' יעקב וייסמן). באותה פרשה, דחה בית המשפט בקשה לביטול צו קיום לצוואה נוטריונית. בעקבות העובדה שהנוטריונית שערכה את הצוואה, לא פעלה בהתאם לתקנה 4, לתקנות הנוטריונים – המחייבת הצגת אישור רפואי המעיד על כשירות המוריש לערוך את צוואתו. כך שהאישור הרפואי, אותו הציג המוריש, הוכן 5 ימים לפני חתימת הצוואה, ולא בנוסח המתבקש לפי סעיף 4 לתקנות הנוטריונים.

יחד עם זאת, כאשר עלה פגם מסוג זה, סיווגו בית המשפט כפגם צורני-טכני הניתן לריפוי.

בפסק דין גשוק, נפסק, כי אין בפגם שנפל בפעולת הנוטריונית. אי קיום אחר דרישות הבדיקה הרפואית במדויק, בכדי לבטל את הצוואה, אלא שפגם זה עולה עד כדי פגם הניתן לריפוי. על מנת שבית המשפט יזקק לריפוי הפגם, על המבקש, לקיום הצוואה, להוכיח את גמירת הדעת, וצלילותו של המוריש. במקרה זה, לא הוכח כי המנוח לא היה כשיר, למרות שעמד על ערש דווי, וכי הצליח המוריש, להבחין בטיב מסמך זה כצוואה.

בעת שקילת התנגדות לצוואה נוטריונית יש להתייעץ עם עורך דין צוואה הבקיא בתחום הירושה. עו"ד דיני ירושה ישקול את כל השיקולים הרלוונטים ויעריך את סיכויי ההתנגדות לצוואה.

* האמור לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן