העדר כשרות לצוות

להאזנה:

 

העדר כשרות לצוות:

התנגדות לצוואה בעילה של העדר כשרות לצוות, מוגשת בעיקר בנסיבות בהם המצווה ערך צוואה: כאשר המצווה הינו אדם מבוגר, או כאשר מדובר באדם שנטל תרופות וכדורים, מצווה אשר סובל מבעיות רפואיות, או כאשר ערך צוואה בסמוך למוות בבית החולים.

אי כשירות המצווה לערוך צוואה, הינה טענה משפטית-עובדתית, טענה זו קמה מכוח חוק הירושה, תשכ"ה-1965 סעיף 26, שכותרתו: כשרות לצוות, ולשונו: "צוואה שנעשתה על ידי קטין או על ידי מי שהוכרז פסול-דין או שנעשתה בשעה שהמצווה לא ידע להבחין בטיבה של צוואה – בטלה."

מלשון החוק, ניתן להבין, כי ישנם כמה פרמטרים לבחינת הכושר לצוות צוואה, והם (1) לא על ידי קטין או פסול דין – שכן רק אדם בגיר, שמבין את מעשה הצוואה, כהורשה, רשאי לצוות. (2) על המצווה להבחין בטיבה של צוואה – כלומר על עורך הצוואה, להבין כי מדובר בצוואה, שדינה הורשת רכוש לנהנה מסויים, ולעיתים אף נישול יורשים אחרים.

בבחינת כשירות המצווה, ייטה בית המשפט לבדוק, את מצבו הפיזי, בריאותי, נפשי והכרתי של המצווה, וכי לא קיים טיפול תרופתי כלשהו העלול לערפל את חושיו. במצב זה, יידרש בית המשפט, לעבר הרפואי של המצווה, טיפולים, בדיקות ואף לעיתים ימונה מומחה מטעם בית המשפט, לבחינת המצב הרפואי שבמועד עריכת הצוואה. יוכרו מקרים, בהם מצבו הרפואי של המצווה, אף החל לפני כריתת הצוואה, או אחרי, וכי התפרצות המחלה יכולה להיעשות שלא בסמוך למועד עריכת הצוואה. על כן, יש תמיד לבחון מצב רפואי על ידי רופא מומחה שידע לבחון את טיב בריאותו של המוריש.

העדר כשרות לצוות
העדר כשרות לצוות

הטענה בדבר היעדר כשרות לצוות:

הוראת סעיף 26 לחוק הירושה, קובעת בין היתר כי יש להבחין בטיבה של צוואה כאשר בוחנים את הטענה בדבר היעדר כשרות לצוות. בתי המשפט פירשו מונח זה ככולל 3 רכיבים עיקריים.

(1) מודעות המצווה לעובדה שהוא ערך צוואה.

(2) מועדות המצווה בדבר היקף רכושו ויורשיו.

(3) מועדות המצווה באשר לתוצאת עריכת הצוואה על יורשיו.

(4) על המצווה להיות בדעה צלולה, ולפרש נכונה את המציאות סביב, כך שהמצווה משוחרר מכל לחץ, גופני או נפשי.

העדר כשרות לצוות מהווה פגם מהותי, העולה בחומרתו עד כדי ביטול הצוואה ופסילתה. על כן יש להיוועץ בעורך דין לענייני צוואות וירושות מנוסה, על מנת לאמוד את כשירות המצווה, עוד לפני הגשת ההתנגדות לצוואה. ומאידך יש לבדוק במעמד ההתנגדות לצוואה, האם המצווה היה כשיר במעמד עריכת הצוואה, לצוות את רכושו, וכי הבין את כל ההשלכות של עריכת הצוואה.

* האמור לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן