הסכם פשרה צוואה

להאזנה:

 

בדומה לתחומים רבים במשפט הישראלי, הרעיון של הסכם פשרה קיים גם בעניינים הקשורים לצוואות. למושג זה יש קונוטציות חיוביות ושליליות כאחד, והוא מופעל במגוון רחב של מקרים ומחלוקות בהקשר ירושה. במאמר זה עורך דין גיא קמרי, יסביר אודות הסכמי פשרה צוואה הנערכים בין היורשים ומשמעותם עבור הצדדים החתומים עליהם.

 

על משמעות המושג הסכם פשרה צוואה

הסכם פשרה צוואה הוא מסמך משפטי מחייב המאשר הסכמות שהתקבלו בין יורשים המעורבים בסכסוך בהקשרי ירושה או עיזבון. לכן הסכמים מסוג זה ידועים גם בתור "הסכם יורשים". במסגרתם מביעים הצדדים החתומים על המסמך את הסכמתם לגבי התנאים המפורטים בו לחלוקת נכסי הירושה או העיזבון.

 

כיצד החוק בישראל מתיייחס להסכמי פשרה בהקשר לצוואות ובכלל?

בחוק הישראלי, הסכמי פשרה זוכים בדרך כלל למעמד כמעט עליון, ולעיתים רחוקות הם נבדקים מחדש, למעט מקרים הכרוכים בהאשמות חמורות, כגון הונאה מכוונת או כפייה במהלך תהליך החתימה. גישה זו נשענת על רצונו של בית המשפט לקדם פשרה, המשמשת לזרז ולייתר הליכים משפטיים תוך הבטחת פתרון סופי ואפקטיבי לכל הצדדים המעורבים.

הדבר שכיח במיוחד בהקשר לסכסוכי יורשים, בהם להיבט הרגשי יש משקל משמעותי ויש להתייחס אליו בעת קביעת אסטרטגיה משפטית.

הסכם פשרה צוואה
הסכם פשרה צוואה

הסכמים בין יורשים כהסכמי פשרה בצוואות

אחת השיטות הנפוצות להגעה לפשרה בתחום הצוואות, היא באמצעות הסכם בין יורשים. הסכם כזה מביא לכך שכל היורשים מסכימים על חלוקה מסוימת של נכסי העיזבון, גם אם היא חורגת מהחלוקה שנקבעה בצוואה. הסכמות כאלה עשויות להגיע כאשר אחד היורשים מרגיש מקופח ומאיים לפתוח בהליכים משפטיים נגד שאר היורשים.

כדי להימנע מתרחיש כזה, היורשים עשויים להציע לערוך ביניהם הסכם פשרה צוואה, שיביא לחלוקה מוסכמת של הירושה בין הצדדים, הפטורה גם היא ממס על פי דיני הירושה.

 

תנאי הסף לאישור הסכמי פשרה בצוואות – הסכמה של כל הצדדים

בניגוד לתחומי משפט אחרים, כגון דיני נזיקין, שבהם עשויה להספיק הסכמת רוב הצדדים כדי שהסכם פשרה יאושר, דיני הצוואה מחייבים שכל פשרה תוסכם פה אחד על ידי כל היורשים ושאר הפרטים המושפעים מהצוואה, ללא יוצא מן הכלל. במידה ואין הסכמה יש לפנות לבית המשפט.

 

באילו נסיבות נהוג לחתום על הסכם יורשים כהסכם פשרה בצוואה?

ישנן שלוש סיבות עיקריות המניעות אנשים לחתום על הסכמי פשרה בצוואות:

  1. שמירה על ערך העיזבון: ככל שהמאבק המשפטי על העיזבון ארוך יותר, כך עולה הסבירות שערך הנכסים יפחת עקב הזנחה או תנודות בשוק. כדי להימנע מכך, יורשים עשויים להתפשר ולחתום על הסכם פשרה לקבלת חלקם בנכסי העיזבון מהר יותר.
  2. הימנעות מהפסדי נכסים: במהלך מאבק משפטי על צוואה, כל הצדדים המעורבים עלולים להימנע משימוש בנכסי העיזבון, מה שיוביל להפסדים פוטנציאליים של סכומי כסף גדולים. חתימה על הסכם פשרה מעודדת את כל הצדדים להגיע לפשרה ולהימנע מהפסדים כאלה.
  3. חיסכון בזמן ובעלויות: ערעור על צוואה או ערעור על תקפותה יכול להיות תהליך ארוך, יקר וסוחט רגשית. אנשים רבים בוחרים בהסכם פשרה כדי לזרז את התהליך ולקבל את הירושה שלהם מהר יותר, ובכך לחסוך זמן, כסף ומשאבים נפשיים.

 

האם הסכמי פשרה בצוואה ניתנים לביטול?

הסכמי פשרה בצוואה אכן ניתנים לביטול, אולם כדי לבטל הסכם פשרה בצוואה, יש לקחת בחשבון שני נושאים: הסכמים אלו נערכים בהסכמת כל הצדדים ומאושרים בידי בית המשפט – מה שמקנה להם תוקף משפטי מחייב.

פירושו שאם אדם רוצה לערער על מסמך ההסכם עצמו, שנעשה בהסכמת כל היורשים ובעלי העניין בצוואה, הוא יידרש להשתמש בטענות כגון הטעיה מכוונת, חתימה בכפייה או הפרה של התנאים המוסכמים.

מנגד, אם הוא ירצה לערער על עצם קיומה של חותמת בית משפט להסכם הפשרה, הוא יידרש להציג נימוקים שיתמכו בכך, כמו טענה לשיבוש הליכי משפט או עיוות דין. עם זאת, בדיני צוואות, ערעור על חותמת בית המשפט קשה יותר, מכיוון שהסכם פשרה בצוואה זוכה לאישור בית המשפט, מה שמקטין את הסיכוי למצוא פגם בהליך המשפטי.

 

למה חשוב לשים לב לפני שחותמים על הסכמי פשרה בצוואות?

לפני שעורכים הסכם פשרה בצוואה, חשוב לשקול היטב את ההשלכות האפשריות של הסכמה על הסתלקות מירושה או כל מהלך אחר הנוגע לעיזבון. יש לקחת בחשבון כיצד ההסכם עשוי להשפיע על החלטות פיננסיות ורכושיות עתידיות שלכם. זכרו כי קבלת החלטות אימפולסיביות בנוגע לניהול עזבונו של המנוח עלולה להוביל להפסדים כספיים או אחרים. לכן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין צוואות וירושות לפני כן כדי להבטיח שתקבלו החלטות מושכלות.

 

למה מומלץ לפנות לסיוע מקצועי בניהול המשא ומתן להסכמי פשרה על ירושה?

בדיוק כפי שלכל תחום יש מערך מומחים משלו, משא ומתן דורש גם הוא מומחיות מקצועית. על ידי שיתוף עו"ד צוואות בתהליך, ניתן להיות סמוכים ובטוחים שהאינטרסים שלכם יקבלו את הייצוג הטוב ביותר במסגרת המו"מ ושהאינטרסים שלכם ישמרו במהלכו.

 

על הצורך בסיוע משפטי איכותי בתהליך לגיבוש הסכם פשרה צוואה בין היורשים

בישראל נהוג להשתמש בהסכמי פשרה בצוואות ליישוב מחלוקות בנושא ירושה. הסכמים אלו דורשים הסכמה של כל הצדדים המעורבים, ומומלצים על ידי בית המשפט כאמצעי למנוע מאבקים משפטיים יקרים וארוכים. אולם חשוב להבין את הבסיס המשפטי ואת המטרות של הצד השני לפני ניהול משא ומתן לפשרה, ולתעד את התהליך בקפידה.

בנוסף, כדי לשמור על הזכויות והאינטרסים שלכם בעת החתימה על הסכם יורשים, חשוב להבין את ההשלכות האפשריות שלו. היות ובתי המשפט בישראל שואפים לאזן בין רצון המוריש לבין רצונות יורשיו, חשוב לא פחות לוודא גם שההסכם יוכל לקבל את אישור בית המשפט. גם בנושאים אלו, עו"ד לענייני ירושה יוכל להעניק לכם ליווי משפטי חיוני.

משרד עו"ד גיא קמרי יספק לכם סיוע משפטי מקצועי שיבטיח שהסכם הפשרה יהיה הוגן ומחייב מבחינה משפטית.

 

לסיכום – בעריכת הסכם פשרה צוואה – ליווי של עורך דין צוואות וירושות מנוסה הוא קריטי

הסכמי פשרה בצוואה נעשים תדיר בעידודו ובהמלצתו של בית המשפט. מומלץ להיעזר בעורך דין ירושות וצוואות במרכז, או עורך דין לענייני עיזבון, המבין את תהליך עריכת הסכמי הפשרה. הצוות המשפטי במשרד עו"ד גיא קמרי מעניק שירותים משפטיים איכותיים ומקצועיים במגוון נושאים הקשורים בטיפול בצוואות וירושות, ומבטיח שתקבלו את מלוא הזכויות המגיעות לכם.

שוקלים לחתום על הסכם פשרה בצוואה? פנו למשרדנו בהקדם לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות.

בקבלת החלטה על הגעה לפשרה עם יתר היורשים, ישנה חשיבות מכרעת להבנה ברורה של העמדה המשפטית של יתר הצדדים. אם נראה כי לצד שעמו קיימת מחלוקת בנושא הירושה, חסר בסיס איתן לתביעה, אולי כדאי יותר להימנע מפשרה, שכן הדיון המשפטי יהיה כנראה קצר. לעומת זאת, אם עמדת הצד השני איתנה, ייתכן שיהיה נכון להציע פשרה נדיבה התואמת את עוצמת טענתו.

במקרים רבים, בית המשפט עשוי להציע או אפילו לעודד את הצדדים לסכסוך הירושה, לפנות למגשר המוסכם על כולם, על מנת להגיע לפשרה המקובלת על כל הצדדים לסכסוך. 

בעריכת הסכמי פשרה בצוואות חיוני להעריך מהן מטרות הצד השני על מנת להימנע מהצעת הסדר פשרה שהוא מעבר לציפיותיו, לקבוע את טווח המשא ומתן ולגבש את ההצעה שלנו בהתאם. בנוסף חשוב להחליט מראש מהי ההצעה הנמוכה ביותר שאנו מוכנים להציע. אמנם הצעה זו לא תהיה בהכרח בסיס להסדר הסופי, אך היא מספקת גבולות גזרה ברורים יותר למשא ומתן שנקיים לטובת הפשרה.

תיעוד יסודי של תהליך המשא ומתן לגיבוש הסכם הפשרה לצוואה – על כל שלביו, יכול להועיל לנו מאוד בעתיד, במיוחד אם ההסכם לא יתממש בפועל והסכסוך עם הצד המפר אותו יסתיים בבית המשפט.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן