בקשה לצו ירושה

להאזנה:

 

בקשה לצו ירושה מוגשת כאשר מוריש נפטר ויש צורך בצו אשר מצהיר מיהם יורשיו וכיצד יחולק עזבונו. חוק הירושה אמנם קובע מיהם יורשיו על פי דין של אדם, אך כדי לממש בפועל את העברת הירושה לכל אחד מן היורשים בהתאם לחלקו, נדרש תוקף משפטי של הרשם לצו ירושה.

למה צריך צו ירושה?

כאמור כדי לחלק את הרכוש בפועל בין יורשי המנוח נדרש לקבל צו ירושה. למשל כאשר מבקשים לשנות את הרישום בדירה שהייתה שייכת למוריש, יש לגשת לרשם המקרקעין עם צו ירושה ולרשום את הדירה על היורשים. ללא צו ירושה יסרב רשם המקרקעין לשנות את רישום הדירה ע"ש היורשים. כך גם כאשר ישנם כספים שהותיר במנוחה בחשבונות בנק, ללא צו ירושה יסרב הבנק להעביר את הכספים המוחזקים אצלו ליורשים.

כיצד מגישים בקשה לצו ירושה:

את הבקשה לצו ירושה מגישים לרשם לענייני ירושה הקרוב לאיזור מגורי המוריש טרם הפטירה, ויש לצרף לה את המסמכים הבאים:

*תצהיר של מבקש צו הירושה מאומת בחתימה של עורך דין.

*תעודת פטירה של המוריש.

*אישור בדבר ידוע יתר היורשים האחרים על הגשת הבקשה.

*אישור על תשלום אגרה ותשלום דמי פרסום.

לאחר הפרסום בעיתונים, ובמידה ולא הוגשה התנגדות לצו הירושה, יוציא הרשם צו ירושה למנוח. עם קבלת צו הירושה ניתן לפעול ולחלק את הרכוש שהותיר המוריש אחריו.

בקשה לצו ירושה
בקשה לצו ירושה

איתור בקשה לצו ירושה

כיצד ניתן לאתר בקשה לצו ירושה שהוגשה לרשם לענייני ירושה? ישנם 2 דרכים מומלצות:

הדרך הראשונה בה ניתן לחפש בקשות לצו ירושה באתר הרשם לענייני ירושה בכתובת https://inheritance.justice.gov.il/

*בחיפוש יש להזין את שם המנוח ותאריך פטירתו או לחפש באמצעות מספר תעודת זהות של המנוח.

*ניתן גם לחפש לפי מספר תיק ולאיזה מחוז של רשם הירושה אליה משתייך התיק.

הדרך השנייה היא באמצאות פנייה ישירה לרשם לענייני ירושה באזור המגורים בו התגורר המנוח:

*ניתן לפנות ישירות ללשכת הרשם לענייני ירושה ולבקש מידע על בקשות לצו ירושה שהוגשו בנוגע למנוח.

*יש להציג תעודה מזהה ופרטים מזהים של המנוח.

התנגדות לצו ירושה:

צו ירושה ניתן אחרי מוריש במידה ולא ערך המוריש בחייו צוואה אשר משנה את זהות היורשים. במידה וערך המוריש צוואה בחייו, הרי שרכושו יחולק בהתאם לזוכים ששמותיהם נקובים בצוואה ולא בהתאם לצו ירושה. במקרה שהמוריש ערך צוואה והוגשה בקשה לצו ירושה, ניתן להגיש התנגדות לצו הירושה ולבקש צו לקיום צוואת המוריש.

את ההתנגדות לצו הירושה יש להגיש לרשם הירושה במועד הקבוע להגשת ההתנגדות ע"פ חוק הירושה, בתוך 14 ימים ולכל המאוחר עד למועד מתן הצו ע"י הרשם. להתנגדות יש לצרף את הצוואה המקורית, וכל המסמכים הרלוונטים בצירוף תצהיר מאומת ע"י עורך דין צו ירושה.

כאשר מוגשת התנגדות לצו ירושה, מעביר הרשם את הבקשה לצו הירושה וההתנגדות לה לבית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט לענייני משפחה מוסמך בסוף ההליך המשפטי להחליט האם לתת צו ירושה או לדחות את הבקשה. איחור בהגשת התנגדות לצו ירושה, עלול לסכל את ההתנגדות מטעם זה בלבד, והמתנגד לצו יידרש לתת הסבר לאיחור בהגשת ההתנגדות.

*האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן