סכסוך ירושה בנחלה

סכסוך ירושה בנחלה הפך לנפוץ, זאת בין היתר בשל מדיניות המוסדות המיישבים של יצירת דור המשך ומניעת פיצול נחלה. מדיניות זו היא שמביאה לעיתים להפלייה בין אחים ולפרוץ סכסוך משפחתי בשל בחירת אחד האחים כזה שיזכה במשק לאחר מות ההורים.

יחד עם זאת בשל הוראות מיוחדת החלות על נחלה חקלאית במקרה של ירושה בהתאם להסכם המשבצת החל על המשק, והוראות חוק הירושה מצד שני הדבר גורם לערפול כללי הירושה בנחלה. למשל, ישנם מקרים בהם הנחלה תועבר בצוואה, וישנם מקרים בהם לצוואה לא תהיה כל תוקף לגבי הנחלה.

בן ממשיך בנחלה

בנחלה בה מונה בן ממשיך בהתאם לכללים (בהסכמים המאפשרים לעשות זאת), לא יהיה תוקף לצוואה אשר נעשתה בניגוד למינוי. שכן עם מינוי הבן הממשיך הרי שהמשק אינו חלק מעזבון המנוח. והנחלה תעבור לבן הממשיך ולא לזוכה ע"פ הצוואה.

צוואה בנחלה חקלאית

הוראות ירושה בנחלה חקלאית נקבעות בהסכמי המשבצת החלים על המשק, בדר"כ ישנה הוראה לפיה המשק אינו חלק מעזבון המנוח ואין הוא יכול לכלול אותו בצוואה. אך במקרים בהם הסכם המשבצת לא שולל זאת במפורש, ניתן להוריש משק חקלאי בצוואה. ישנם מקרים שבהם הזוכה על פי צוואה יפצה את אחיו בשווי חלקם בירושה.

חוק הירושה במשק חקלאי

במידה ואין מינוי של בן ממשיך ואין צוואה, המשק החקלאי יתחלק בהתאם לחוק הירושה. סעיף 114 לחוק הירושה קובע כי המשק יעבור למי שמסוגל לקיימו, ובלבד שיפצה את שאר היורשים בהתאם לחלקם בירושה.

נקלעתם לסכסוך ירושה בנחלה ? משרדנו מתמחה בתחום הירושה במושבים ובמשקים חקלאיים, ונותן ליווי ויצוג משפטי תוך שימת דגש על מקצועיות ואמינות כלפי הלקוח. עו"ד גיא קמרי הינו בן מושב הבקיא בחוק הירושה ובהסדרים המשפטיים החלים בירושת משק חקלאי.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן