פסק דין פגמים בצוואה

להאזנה:

 

פסק דין פגמים בצוואה תע (חי') 13891-01-14‏ ‏

פסק דין פגמים בצוואה – לבית המשפט הגיעה סוגיה של צוואה בעדים בעלת פגמים, בצוואה הייתה הוראה של הסדר יורש אחר יורש, ובה החליט המנוח, שנפטר ממחלת הסרטן, לנשל את ילדיו, ולהעניק את כל עזבונו לאשתו מנישואיו השניים, וילדיה.

פסק דין פגמים בצוואה תע (חי') 13891-01-14‏ ‏
פסק דין פגמים בצוואה תע (חי') 13891-01-14‏ ‏

 

עילת ההתנגדות של בניו של המנוח מנישואיו הראשונים היו ממספר טעמים ובהם, השפעה בלתי הוגנת, פגמים צורניים בצוואה, טעות סופר, וחתימת עדי הצוואה שלא במעמד חתימת המנוח. בנוסף נטען כי המנוח לא היה כשיר, וצלול לעריכת צוואה. שכן המנוח היה חולה, ולא ידע לפרש את המציאות הסובבת אותו כהלכה. בנוסף נטען כי הצוואה זויפה, ומונה גרפולוג משפטי לבחינת העניין.

מאידך, טענה המבקשת לקיום צוואה כי המנוח גמר דעתו, וכי ידע בדיוק למי רצה להוריש את עזבונו. בנוסף לעניין הוראת יורש אחר יורש, הייתה בצוואה הוראה כי במידה והמבקשת והמנוח ילכו לעולמם, אז ילדיהם אלו הם שירשו אותם על פי דין.

בית המשפט קבע לעניין ההשפעה בלתי הוגנת כי, המתנגדים לא הצליחו להוכיח השפעה בלתי הוגנת. לא הובאו ראיות התומכות בגרסת המתנגדים כי המנוח היה תלוי במבקשת בתחום ההכרתי ולא בשכלי. בנוסף נקבע כי המבקשת לא ניתקה את המנוח מילדיו מנישואיו הראשונים. נדחתה גם טענת מעורבות בעריכת הצוואה, שכן הצוואה הייתה צוואה הדדית, כך שכל מעורבות של המבקשת הייתה לגיטימית בנסיבות העניין. בנוסף, מעדות עורך הצוואה, שוכנע בית המשפט כי המנוח היה אדם אסרטיבי שיודע לעמוד על שלו.

פסק דין פגמים בצוואה
פסק דין פגמים בצוואה

תיקון הפגמים בצוואה ע"י בית המשפט

לעניין הפגמים הצורניים בצוואה נקבע כי, אמנם בני הזוג ציוו את רכושם אחד לשני במקרה של פטירת בן הזוג, כך שזכיית הילדים הצוואה מותנית במוות של בני הזוג, והמבקשת עודה בחיים. אמנם ישנו פגם צורני, אך בית המשפט קבע את אומד דעת הצדדים, בכך שרצו לקבוע הסדר לש יורש אחר יורש, שילדיהם יוכלו לרשת אותם גם במידה ובן זוג אחד נפטר.

לענין הפגם השני טעות סופר בצוואה, נקבע כי טעות סופר הינה פגם קל בעוצמתו, וכאשר בית המשפט השתכנע באמיתות הצוואה, ניתן לרפא פגם זה.

לעניין הפגם השלישי, כאשר שני העדים לא חתמו במועד עריכת הצוואה, אלא מספר שעות לאחר מכן. נקבע כי עורכת הצוואה, חתמה כעדה ראשונה על הצוואה לאחר הכנתה, והעד השני, חתם רק לאחר מספר שעות. וכי הליך זה אינו מקובל בדיני ירושה. מעדותו של העד השני, ניתן להסיק כי המנוח הבהיר לעד, כי זה רצונו, לחלק את עזבונו בין ילדיו מנישואיו השניים, ועל כן ריפא בית המשפט פגם זה, לאחר שניווכח כי הצוואה אמיתית וניתן לרפאות גם פגם זה.

לסיכום, קבע בית המשפט לאחר שמיעת העדויות, כי הצוואה היוותה את רצונו האמיתי של המצווה, וכי רצונו היה לנשל את ילדיו מנישואיו הראשונים, להעניק את כל רכושו למבקשת, ובמידה וזו לא תהיה בחיים, להעביר את רכושם לילדיהם. בית המשפט קבע כי המנוח ערך את הצוואה בגמירות דעת מלאה, היה כשיר וצלול, וכי אמנם היו מספר פגמים, אך אלו נפלו כתוצאה מטעויות של עורכת הדין, שערכה את הצוואה, ואותם ניתן לרפא כאשר מתרשם בית המשפט כי תוכן הצוואה הינו אמת.

משרדנו מתמחה בתחום הצוואה והירושה, עורך דין לסכסוכי ירושה מעניק ייעוץ משפטי, וליווי מקצועי בניהול הליך משפטי הן בפני רשם הירושה והן בפני בתי המשפט. הינכם מוזמנים לפנות אלינו.

* אין באמור לעיל להוות יעוץ משפטי

תיקון הפגמים בצוואה ע"י בית המשפט
תיקון הפגמים בצוואה ע"י בית המשפט
שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן