הוכחת צוואה בהעתק

להאזנה:

 

הוכחת צוואה בהעתק  ובהעדר המקור – ישנם מקרים בהם המוריש ערך צוואה, ולאחר פטירתו נמצא רק העתק ממנה ולא הצוואה המקורית. האם ניתן לקבל צו קיום צוואה על סמך העתק צוואה ובהעדר המקור כאשר הצוואה המקורית אבדה או הושמדה?

המסגרת הנורמטיבית לענין הוכחת צוואה מצויה בסעיף 68 (ב) לחוק הירושה:

"צוואה, למעט צוואה בעל-פה, טעונה הוכחה בהגשת המקור; הוכח שהמקור נשמד בדרך או בנסיבות שאין בהם כדי לבטל את הצוואה, או שאי-אפשר להגיש את המקור, רשאי בית המשפט להתיר הוכחת הצוואה בהגשת העתק או באופן אחר " .

 

הכלל הוא כי יש להגיש צוואה מקורית

הכלל בדבר קיום צוואה הינו  הגשת המקור, ומי שמעוניין להוכיח את עצם קיומה של צוואה שאבדה, ניתן לבקש את רשות בית המשפט להוכיח את עצם קיומה של הצוואה "באופן אחר" – באמצעות העתק הצוואה, או באמצעות תצהירים ועדים היכולים להעיד על עריכת הצוואה ע"י המוריש. מהי משמעות העדר היכולת להגיש את צוואת המקור, בעניין זה קבעה פסיקת בתי המשפט את התנאים הבאים:

א. לגבי אבדנה של צוואה על התובע להוכיח שאכן מקור הצוואה אבד וכן שנעשו מאמצים

הוכחת צוואה בהעתק
הוכחת צוואה בהעתק

סבירים למציאתו של אותו מקור.

ב. עבר התובע את מחסום הקבילות ונתקבלה הראייה המשנית – העתק הצוואה – או אז יידרש

ביהמ"ש לענין משקלה.

עניין זה נדון אף בת"ע (חיפה) 2490/06 – צוואת המנוחים פלונים זל נ' אלמוני, תק-מש 2008(2), 689(22/06/2008), שם נקבעו הדברים הבאים:

כאשר אבד המקור, לא נחסמה הדרך להוכיח את הצוואה בהעתק. העתק הצוואה מלמד את בית המשפט על צורת הצוואה, תוכנה והוראותיה, דבר אשר יכול לשכנע את בית המשפט שאכן המנוחה הותיר אחריו צוואה.

בית המשפט יבחן את המשקל שיש להעתק הצוואה, בשים לב לשאר הראיות שהובאו בפניו, והאם יש בהם לתמוך במסקנה כי הצוואה אכן משקפת את רצונו של המנוח.

הוכחת העתק צוואה באמצעות עורך דין לענייני ירושה

במידה ויש ברשותך העתק של הצוואה המקורית, ניתן יהיה לקבל צו קיום צוואה בהסתמך על ההעתק. בראש ובראשונה, עוד טרם הגשת הבקשה להוכיח צוואה בהעתק יש לדרוש ולחקור האם ניתן לאתר את הצוואה המקורית. להתייעצות מוקדמת עם עורך דין לענייני ירושה וצוואה מנוסה, ישנה משמעות רבה. טרם הגשת הבקשה לקיום צוואה יש לבחון את העתק הצוואה בעיניים מקצועית לקבלת חוות דעת משפטית בנושא.

*האמור לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן