הסכם בין יורשים

להאזנה:

 

הסכם בין יורשים הוא הסכם שנערך בין היורשים של אדם שנפטר, במטרה לקבוע את חלוקת עיזבונו של המנוח ביניהם. ההסכם יכול להיות כתוב או בעל פה, אך מומלץ לערוך אותו בכתב כדי למנוע מחלוקות עתידיות בין היורשים.

להלן מספר יתרונות של הסכם בין יורשים:

  • יעילות: הסכם בין יורשים יכול לסייע בהסדרת חלוקת העיזבון במהירות וביעילות, ולמנוע הליכים משפטיים מיותרים.
  • הוגנות: הסכם בין יורשים יכול לסייע בהבטחת חלוקה הוגנת של העיזבון בין היורשים, בהתאם לרצון המנוח או להסכמת היורשים.
  • שיקולי מס: הסכם יכול לחסוך תשלומי מיסים באמצעות עריכת איזון בנכסים בין היורשים.

 

על פי סעיף 110 לחוק הירושה ישנם שתי דרכים לחלוקת נכסי העיזבון, האחד על פי הסכם בין היורשים, במידה ואין הסכמה העיזבון יחולק בצו של בית המשפט.

ניתן להסתייע בשלב זה במנהל עיזבון מוסכם על הצדדים שיפעל לערוך תכנית חלוקה המוסכמת על כלל היורשים, בשלב זה מנהל העיזבון יכול אף לכנס את נכסי העיזבון ולאתרם.

חלוקת העיזבון ע"פ הסכם בין יורשים

הסכם חלוקת העיזבון בין יורשים צריך להיערך בין כלל היורשים ואינו כפוף לאישור בית המשפט. כדי שניתן יהיה לערוך הסכם בדבר חלוקת העזבון יש להוציא צו ירושה המצהיר מיהם יורשי המנוח על פי דין.

כאשר יורש שאינו משתף פעולה ואינו מסכים לחלוקת העזבון, ניתן לכפות עליו את ההסכם באמצעות בית המשפט. בהסכם חלוקה בין יורשים ניתן אף לשנות את אופן החלוקה אשר נקבעה בצוואת המוריש. כמו כן במידה ומי מהיורשים הסתלק מירושה ניתן לכלול עניין זה במסגרת ההסכם.

כמו כן הסכם בין יורשים צריך להיעשות בין היורשים בלבד, ואינו חייב לכלול אך ורק נכסים מתוך העיזבון. יחד עם זאת כאשר לצורך איזון הירושה מבקשים להכניס כספים או נכסים שמקורם מחוץ לעיזבון, הרי שהדבר עלול ליצור חיוב במס. כאשר בעיזבון קיימת דירה וכספים ניתן לחלק את הדירה ליורש אחד וליורש השני את הכספים השייכים לירושה, כאשר האיזון מתבצע מתוך נכסי העיזבון הרי שההסכם יהיה פטור ממס.

 

הסכם חלוקת עזבון ע"פ צו בית משפט

כאשר אין הסכמה בין יורשים בדבר אופן חלוקת העזבון יחליט על כך בית המשפט. בחוק הירושה ישנם מספר מקרים פרטניים המקנים לאחד היורשים זכות קדימה לרכישת נכס מהעיזבון. למשל נכס שאינו ניתן לחלוקה או נכס שאם ימכר יפסיד מערכו, ימסר ליורש המרבה במחיר וזה יפצה את שאר היורשים. בית המשפט יכול למנות מנהל עיזבון אשר יגיש לו הצעה לחלוקה, וכן למנות מומחים כגון מודד או שמאי כאשר מדובר בנכסי מקרקעין שהתקבלו בירושה.

בהרבה מקרים ישנו מצב בו אחד מהיורשים מתגורר בדירת מגורים שהיתה שייכת למנוח ומסרב להתפנות לאחר הפטירה, לציין כי בחוק אף קיימת הגנה מסויימת ליורש אשר התגורר עם המנוח טרם פטירתו בדירת המגורים ואין לו מקום אחר להתגורר בו. מצב דברים זה מחייב התערבות של בית המשפט על מנת לדרוש מהיורש לפנות את הדירה ולאפשר את מכירתה וחלוקת התמורה בין היורשים.

הסכם בין יורשים
הסכם בין יורשים

פירוק שיתוף בדירת מגורים בין יורשים

בפסק דין ז.ע נ' ב.ח נידונה הסוגייה של פירוק שיתוף בדירת מגורים בין יורשים כאשר לא היתה הסכמה בין היורשים בדבר אופן פירוק השיתוף. בית המשפט לענייני משפחה הפנה להוראות סעיפים 112 ו – 113 לחוק הירושה, וקבע כי בין היורשים תתבצע התמחרות בדבר רכישת דירת המגורים, וכי הדירה תימכר ליורש המרבה במחיר.

קמרי ושות' משרד עורכי דין עוסקים בתחום דיני ירושה וצוואה, ובפרט בעריכת הסכמים בין יורשים, או תביעה לפירוק שיתוף בין יורשים בנכסי העיזבון. הנכם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה ופרטים נוספים הנוגעים לתחום הירושה.

* אין באמור לעיל להוות יעוץ משפטי

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן