הסכם חלוקת עיזבון

להאזנה:

 

חלוקת עזבונו של נפטר מתבצעת לרוב על פי תנאי הצוואה או על פי צו ירושה. עם זאת, יורשים עשויים לבחור גם לחלק את העיזבון בצורה שונה באמצעות הסכם חלוקת עיזבון. מעוניינים במידע נוסף על התהליך לעריכת הסכם כזה והדרך לעשות זאת בצורה נכונה? קראו את המאמר הבא.

 

למה נועד הסכם חלוקת עיזבון?

חלוקת עיזבון נקבעת בדרך כלל על פי צוואתו של המנוח או על פי צו ירושה שניתן על ידי רשם לענייני ירושה במקרה שבו אין צוואה. ירושה של עיזבון מאדם אהוב שנפטר יכולה להיות תהליך מורכב וטעון רגשית, במיוחד כאשר יש לחלק את העיזבון בין מספר יורשים. זה יכול להוביל לתחושות של כעס, אכזבה, תסכול, ואפילו תחושות של חסך בקרב בני המשפחה.

למרבה הצער, רגשות אלו עלולים לעיתים להוביל לקונפליקטים, חיכוכים ואפילו מריבות משפחתיות. מדובר במצב שיכול להיות כאוב במיוחד במשפחות מלוכדות. גם במשפחות הטובות ביותר, חלוקת רכוש משפחתי בין מספר יורשים יכולה להיות משימה מאתגרת ועדינה שיש לטפל בה בזהירות.

הבשורות המעודדות הן שלפי חוק הירושה משנת 1965, בהסכמת כל היורשים, ניתן לשנות ולחלק את החלוקה באופן שונה ממה שצוין במקור. הדבר מאפשר גמישות בתהליך החלוקה ויכולת של היורשים להגיע להסכמה הדדית על אופן חלוקת הנכסים והרכוש.

למה נועד הסכם חלוקת עיזבון?
למה נועד הסכם חלוקת עיזבון?

 

השלב הראשון בחתימה על הסכם לחלוקת עיזבון

השלב הראשון בחלוקת נכסי עיזבון הוא קבלת צו הירושה או צו קיום הצוואה. מסמך זה מאשר את הוראות המנוח, כפי שניתנו בצוואתו או את אופן חלוקת העיזבון על פי סדר הירושה לפי דין – במקרה בו המנוח לא הותיר אחריו מסמך צוואה. צו קיום צוואה או צו ירושה, מציבים את התשתית לחלוקת הנכסים. לאחר קבלת צו כזה, עומדת ליורשים האפשרות לשנות את חלוקת הנכסים המקורית שנקבעה באמצעות עריכת הסכם חלוקת עזבון.

הסכם זה, שנוצר בין היורשים החוקיים של המנוח או המוטבים בצוואתו, כאשר הוא מתגבש בסיוע עורך דין צוואות וירושות מנוסה כמו עורך דין גיא קמרי, מאפשר ליורשים להגיע להסכמה הדדית על האופן בו תתבצע חלוקת העיזבון כך שתתאים לכל הצדדים המעורבים, ללא קשר להנחיות ספציפיות שנקבעו בצוואת המנוח או בכללי הירושה על פי דין.

אולם חשוב לדעת כי הסכם חלוקת העיזבון חייב באישור הרשויות הרלוונטיות, על מנת להבטיח חלוקה הוגנת וחוקית של נכסי העיזבון.

הסכם חלוקת עיזבון
הסכם חלוקת עיזבון

על היתרונות בעריכת הסכם חלוקת עיזבון בין היורשים

עריכת הסכם חלוקת עזבון בין היורשים, מקנה כאמור לכל המעורבים גמישות רבה יותר בחלוקת נכסי וכספי הנפטר. הסכם יורשים מאפשר להם לבחור במתווה חלוקה שונה מכפי שציווה עליו המוריש (או סדר היורשים הסטנדרטי בחוק הירושה) בהתאם לצרכים, לנסיבות ולהעדפות המשתנות שלהם.

זה קורה לעתים קרובות כאשר היורשים אינם מעוניינים להחזיק במשותף בנכסים מסוימים, אלא בוחרים בהפרדה על מנת למנוע סכסוכים פוטנציאליים וסיבוכים שעלולים להיות נגזרת של בעלות משותפת בנכס.

על היתרונות בעריכת הסכם חלוקת עיזבון בין היורשים
על היתרונות בעריכת הסכם חלוקת עיזבון בין היורשים

 

הסכם חלוקת עיזבון ככלי לשמירה על יחסים תקינים במשפחה

חשוב להיות ערים לכך, שבעלות משותפת בנכס, עלולה להוביל למחלוקות גם אם מערכת היחסים בין היורשים היא לכאורה חיובית. לא אחת, הבעלות המשותפת בנכסים בשווי גבוה, כנכסי מקרקעין, גורמת לחילוקי דעות בעניינים שונים כגון אופן ניהול הנכס, החלטות הקשורות בפיתוח והשבחה של הנכס, בנייה, מכירה ושימוש בתמורה. נושאים אלו יכולים להתעורר באופן טבעי עקב נקודות מבט וסדרי עדיפויות שונים של הבעלים המשותפים.

חלוקת עיזבון באמצעות הסכם יורשים, שמאפשר בעלות נפרדת של כל יורש בנכסי המנוח, יכולה למנוע סכסוכים שעלולים להיווצר על רקע דעות שונות של היורשים בשילוב עם מעורבות של צדדים נוספים כגון בני זוגם או ילדיהם. המחיר של סכסוכים אלו עלול להיות גבוה ולהגיע גם לקרע חמור בתוך המשפחה. בדיוק לטובת מניעת מצבים כאלה, קיימת כיום האפשרות לחתימה על הסכם חלוקת ירושה בין היורשים שיאפשר את הפרדת הבעלות בנכסי העיזבון.

 

היבטי מיסוי החלים על הסכמי חלוקת עיזבון

יתרון משמעותי נוסף של הפרדת נכסים באמצעות הסכם לחלוקת העיזבון, הוא היכולת להימנע מחבות במיסוי מקרקעין. כאשר מספר יורשים מחזיקים במשותף בנכס כגון דירת מגורים, ייתכן שהם לא יוכלו לנצל בצורה מיטבית את הפטורים ממס המגיעים להם אישית, כאשר יבחרו למכור את הנכס. יחד עם זאת, על פי חוק המקרקעין בישראל, הסכם חלוקת ירושה כשלעצמו, מהווה עסקה שאינה חייבת במס כאשר מתקיימים שלושת התנאים הבאים:

  1. עריכת ההסכם מתבצעת בין היורשים בלבד – ללא מעורבות של צדדים שלישיים.
  2. חלוקת הירושה כוללת רק את נכסי העזבון ללא נכסים אחרים.
  3. אופן החלוקה נקבע בין היורשים מראש – לפני שחלוקת העזבון התבצעה בפועל.

 

הסכם לחלוקת עיזבון אם כך, עשוי לסייע ליורשים להפחית את חבות המס שלהם במקרה בו יבחרו למכור את הנכס שקיבלו בירושה.

 

האם הסכם חלוקת עזבון בין יורשים הוא בר ביטול?

הסכם חלוקת עזבון עשוי להיחתם תחת עקה רגשית, שהיא טבעית בנסיבות של אובדן בן משפחה. במצבים כאלה, ייתכן ששיקול הדעת של מי מהיורשים לא יהיה במיטבו, וההסכם עלול להיחתם גם בלחץ זמן. אם צד אחד או יותר יתחרטו בשלב מאוחר יותר על ההסכם, הם יוכלו להגיש בקשה לביטול הסכם חלוקת העיזבון.

אולם חשוב לציין שביטול הסכם חלוקת עזבון יכול להיות תהליך מורכב וסיכויי ההצלחה עשויים להיות נמוכים. כדי להגדיל את הסיכויים לאישור הבקשה, יש להגישה בהקדם האפשרי לאחר חתימת ההסכם. ככל שעובר הזמן, קשה יותר לזכות בתביעה כזו, במיוחד אם היורשים האחרים כבר נקטו בפעולות, כגון קבלת החלטות או ביצוע מהלכים כספיים, בהתבסס על ההסכם שנחתם.

כמו כל חוזה אחר, גם הסכם חלוקת העיזבון כפוף לדיני החוזים הכלליים וניתן לבטלו אם יימצא שהוא "פוגעני" או בגדר "הונאה". אולם לא פשוט להוכיח טענות אלו שכן מדובר בהסכם שנחתם כדין בהסכמת הצדדים. לכן מומלץ מאוד לפנות לייעוץ משפטי של עורך דין ירושות וצוואות במרכז כששוקלים לבטל הסכמי יורשים.

 

הסכם חלוקת עיזבון – סיכום

הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים לרוב נכתב ונחתם בעזרת עו"ד לענייני ירושה. עם זאת, חשוב לציין כי גם הסכם בעל פה בין יורשים הינו בעל תוקף משפטי. לעריכת ההסכם יש חשיבות מכרעת להשלכות מס, ובמיוחד מיסי מקרקעין. התהליך כולל גם שלבים כמו רישום זכויות בטאבו ורישום הערת אזהרה.

לאור מורכבות התהליך, מומלץ מאוד לפנות לליווי וייעוץ משפטי של עורך דין לענייני עיזבון בעת עריכת הסכם חלוקת עיזבון. עו"ד גיא קמרי הינו בעל ניסיון רב בעריכת הסכמי יורשים. משרד עו"ד גיא קמרי מציע תמיכה מקיפה ליורשים המבקשים לנסח הסכם חלוקת עיזבון הוגן שיבטיח כי הזכויות והרצונות של כל הצדדים יתקיימו.

למידע נוסף על הסכמים בין יורשים – אל תהססו לפנות אלינו: 077-454-6091.

בישראל חל על חלוקת עזבונו של נפטר חוק הירושה, הקובע את חלוקת העיזבון ליורשי הנפטר לפי סדר עדיפות מוגדר. החוק נותן עדיפות לבן זוגו של הנפטר ולילדיו ולאחר מכן לשאר קרובי המשפחה. במידה והנפטר לא הותיר אחריו צוואה, חלוקת העיזבון תיקבע על ידי בית המשפט בהתאם להוראות חוק הירושה. באם הותיר הנפטר צוואה, חלוקת העיזבון תהיה בהתאם לצוואה, בכפוף להוראות חוק הירושה. הסכם חלוקת עיזבון יכול לשמש לחלוקת העיזבון בהתאם לרצונו של הנפטר, אך עליו לעמוד בחוק הירושה.

כדי לשנות את אופן חלוקת העיזבון המפורט בצוואה או צו ירושה, על היורשים לחתום על הסכם חלוקת עזבון. הסכם מסוג זה מאפשר חלוקה מחדש של נכסים ורכוש בין היורשים בהסכמת כל הצדדים המעורבים. מדובר בפתרון המשמש ליישוב מחלוקות וליצירת מתווה חלוקה שיהיה מקובל יותר על כולם, ובכך מסייע למנוע רגשות שליליים וסכסוכים משפחתיים מיותרים.

כמו כל חוזה אחר, גם הסכם חלוקת העיזבון כפוף לדיני החוזים הכלליים וניתן לבטלו אם יימצא שהוא "פוגעני" או בגדר "הונאה".

הסכם לחלוקת עיזבון עשוי לסייע ליורשים להפחית בחבות המס שלהם במידה ויבחרו למכור את הנכס שקיבלו בירושה.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן