צוואה בעל פה

להאזנה:

 

צוואה בעל פה הגדרה

חוק הירושה מכיר במספר דרכים/צורות לעריכת צוואה, צוואה בעל פה הינה אחת מהן. ההגדרה של צוואה בע"פ קבועה בסעיף 23 לחוק הירושה :

(א)  שכיב מרע או מי שרואה עצמו בנסיבות מסויימות מול פני המוות, רשאי לצוות בעל-פה בפני שני עדים המבינים את שפתו.

(ב)  דברי המצווה, לרבות המועד והנסיבות לעריכת צוואה, יירשמו בזכרון דברים שייחתם בידי שני העדים ויופקד על ידיהם אצל הרשם לעניני ירושה, ככל האפשר בסמוך לאחר שניתן לעשות זאת.

(ג)   צוואה בעל-פה תתבטל כעבור חודש ימים לאחר שחלפו הנסיבות שהצדיקו את עשייתה והמצווה עודנו בחיים.

לשם בחינת שאלת התקיימות התנאים לצוואה , ניתן להתייעץ עם עו"ד צוואה וירושה אשר בקיא בדיני הירושה.

פסק דין בהתנגדות לצוואה בעל פה

בהליך ת"ע 59179-05-18 ניתנה החלטה בעניין סילוק על הסף של הליך לקיום צוואה בעל-פה שצולמה בווידאו.

לפני בית משפט הגיע מקרה לסילוק על הסף של בקשה לקיום צוואה בע"פ. הליך סילוק הבקשה לצו קיום צוואה הינו הליך מקדמי, שבוחן את הטענה בדבר תקינות הצוואה בהתאם לחוק הירושה, והאם לאפשר הוכחות הצוואה או למחוק את התביעה.

צוואה בעל פה
צוואה בעל פה

המנוחה הלכה לעולמה בשנת 2016, בהשאירה צוואה בעל-פה, מצולמת במצלמת ווידאו. המנוחה, הקליטה בשפת אמה, השפה המרוקאית, את צוואתה האחרונה.

טענת המבקש לקיום הצוואה, הינה כי המנוחה הבהירה בבירור את עמדתה בנוגע לחלוקת עזבונה, גם כשזה נעשה בסרטון ווידאו, המהווה בעצם את רצון המצווה. בנוסף, הסרטון צולם בנוכחות שני עדים, אשתו של המבקש, ובתו.

טענת המתנגדים לצוואה, הינה כי צילום סרטון ווידאו אינו עולה עם הוראות חוק הירושה, וכי לעריכת צוואה ישנם כללים ברורים. עוד טוענים המתנגדים לצוואה, כי המנוחה לא הייתה במצב של שכיב מרע, כפי שמצויין בחוק הירושה. טענה נוספת היא כי העדים לצוואה אינם כשרים, שכן אשתו של הנהנה מהצוואה לא יכולה להיות עדה, כי היא בעלת עניין. בנוסף נטען כי העידם אף לא הבינו את השפה המרוקאית, ועל כן לא ממש יכלו להבין את רצון המנוחה בזמן הקלטת הסרטון.

בית המשפט קבע כי המבקש לקיום הצוואה יצטרך לעמוד בנטל הוכחה מוגבר, שכן יצטרך להוכיח כי המנוחה הייתה במצב של שכיב מרע, ולעמוד בהוראות סעיף 23 לחוק הירושה, המגדיר כללים לצוואה בעל-פה. בנוסף, המתנגד יצטרך להוכיח את מצבה הרפואי של המוחה, וכי באמת כוונתה בסרטון הייתה להכין צוואה. על כן, כל הפגמים הצורניים והמהותיים, רובצים לחובתו של המתנגד, ועל כן יצטרך המתנגד להוכיח ללא רבב את רצון המנוחה.

לייעוץ עם עו"ד מתמחה בצוואות הינכם מוזמנים לפנות אלינו.

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן