בן ממשיך זכויות וחובות

להאזנה:

 

בן ממשיך זכויות וחובות מכוח ההסכם

הסכם בן ממשיך זכויות וחובות הנובעות מההסכם – הסכם בן ממשיך הינו הסכם שנערך בין ההורים המתיישבים, בעלי הנחלה. לבין בנם או ביתם ובני זוגם, בחתימה על ההסכמים מתחייבים ההורים למנות את בנם כבן ממשיך, כמי שיקבל את המשק החקלאי לאחר פטירתם. הבן הממשיך הוא שהופך להיות בעל הזכויות בנחלה לאחר פטירתם.

ההסכם נחתם במעמד ההורים, הבן הממשיך, נציג האגודה ונציג הסוכנות היהודית, והינו בלתי חוזר בשל הסתמכותו של הבן הממשיך על המינוי. כלומר ההסכם מקבל תוקף מיד עם חתימת שלל הגורמים ואישור הסוכנות היהודית, והעילות לחזרה מההסכם או לביטולו הינן מצומצמות.

 

בן ממשיך במושב מיהו?

בן ממשיך במושב הינו הבן שבונה את ביתו בסמוך להוריו ומצפה שעם מותם יהיה בעל המשק במקומם. הבן הממשיך מעבד את המשק יחד עם הוריו בחייהם וניתנת לו זכות שימוש במשק.

 

חובות הבן הממשיך בהתאם למינוי

אל מול זכויות הבן הממשיך לקבלת המשק החקלאי לאחר הפטירה, ישנם חובות אשר הוא נוטל על עצמו. כגון: דאגה לתחזק ולפתח את המשק החקלאי, דאגה לצרכי המשק וההורים אשר מזדקנים עם השנים, כיבוד ההורים ויחס הולם כלפיהם.

התנהגות מחפירה של הבן הממשיך כלפי הוריו, או הפרת ההתחייבויות כלפיהם, עלולה לגרום במקרים מסויימים לביטול מינוי הבן הממשיך. כך קבע גם בית המשפט, גם אם הדבר לא נכתב בכתב מינוי בן ממשיך. הרי שחובת כיבוד הורים או התנהגות מתריסה מהווה עילה לביטול מינוי הבן הממשיך.

בן ממשיך זכויות וחובות
בן ממשיך זכויות וחובות

בפסק דין מהעת האחרונה קיבל בית המשפט את תביעת האם בעלת הנחלה, כנגד הבן הממשיך. והורה על ביטול מינוי בן ממשיך וסילוק יד מהנחלה. עילת הביטול התבססה על כך שהבן הממשיך התנהג התנהגות מחפירה כלפי אימו. לא עזר לה במשק החקלאי ואף התגורר מחוץ למושב. הבן הממשיך התנכר לאימו לא דאג לה ואף הסתכסך עימה, בנסיבות אלה קיבל בית המשפט את התביעה וביטל את המינוי. תוך שקבע שעל הבן הממשיך לסלק ידו מהנחלה.

ירושת משק החקלאי ומעמד בן ממשיך אמנם מקנים את הזכות לקבל את הנחלה לאחר פטירת ההורים. אך יחד עם זאת על הבן הממשיך לדאוג להוריו ולתפעול המשק. שמא תתקים עילה לביטול המינוי. עורך דין בן ממשיך – קמרי, נותן ייעוץ משפטי בעניינים הקשורים לירושת המשק החקלאי ומינוי בן ממשיך. *מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן