מיהו הבן הממשיך

מיהו הבן הממשיך

מיהו הבן הממשיך, "בן ממשיך" מוגדר בתקנה 1(א) לתקנות האגודות השיתופיות (חברוּת), תשל"ג-1973 כדלקמן:

"בן ממשיך" – בן אחד בלבד או בן מאומץ אחד או נכד אחד של בעל משק, לרבות בן זוגו. המחזיק בעצמו או מכוח התחייבות בלתי חוזרת בכתב של הוריו או מכוח ירושה, במשק חקלאי, כבעל, כחוכר, כחוכר משנה. או כבר-רשות לתקופה בלתי קצובה או לשנה לפחות של מוסד מיישב והאגודה או של האגודה כשאין מוסד מיישב. לענין זה, "הורים" – לרבות אחד מהם במקרה שהשני חדל להיות בעל זכויות במשק החקלאי או שנפטר.

הבן הממשיך – הלכה למעשה

במאמרה של פרופ' סמדר אוטולנגי ז"ל. ההסדרים המשפטיים בנוגע לירושת משק במושב עובדים, עיוני משפט ט (3) (ספטמבר 1983) עמ' 489 הוסבר מיהו הבן הממשיך – "הבן הממשיך" –

"הלא הוא הבן שבונה את ביתו בחלקה א', ליד בית ההורים. מעבד עימם את המשק, ומצפה לכך שעם מותם, בבוא היום, יהיה הוא בעל המשק במקומם".

מוסד "הבן הממשיך" כחריג לכללי הירושה הרגילים הוקם במטרה למנוע פיצול הנחלה החקלאית. שמירת המשק ותפקודו כיחידה חקלאית אחת, מדיניות זו הביאה להגבלת אפשרות העברת המשק בין בחיים ובין לאחר פטירה.

מינוי הבן הממשיך נערך ע"י הסכם בין ההורים בעלי המשק לבין הבן הממשיך. ההסכם מקבל את אישור האגודה, אישור הסוכנות היהודית ורשות מקרקעי ישראל.

לאחר המינוי הבן הממשיך בונה את ביתו בחלקה א' של הנחלה ומעבד עם הוריו את המשק החקלאי. יודגש כי הזכות הניתנת לבן הממשיך בחיי ההורים הינה זכות השימוש במשק יחד עם ההורים, והמשק עובר לחזקתו הבלעדית במועד פטירת ההורים.

*מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן