פסק דין ביטול צוואה

להאזנה:

 

פסק דין ביטול צוואה

בפסק דין זה נדונה סוגיה של ביטול צוואה ותקופה של הודעת הביטול. עניינה של תובענה זו הינה על זוג מנוחים, וחמשת ילדיהם. המנוחים היו בעלי זכויות בנכס בעל שלוש קומות, ובו שלושה דירות.

המנוחה שנותרה בחיים לאחר בעלה, חתימה על צוואה בעדים, בה הורישה דירה אחת מתוך שלוש לטובת אחת מילדיה, שאותו מינתה כמנהל כלל הנכסים, ויתר יתר הרכוש חילקה בחלקים שווים בין ארבעת האחים. כתשעה חודשים לאחר חתימת הצוואה, בחרה המורישה, לחתום על הודעת ביטול הצוואה. כשלוש שנים לאחר מכן נפטרה המורישה.

עיקר המחלוקת בין הצדדים היה בין קיום צו ירושה על פי דין, או קיום צוואת המנוחה משנת 2012, שלכאורה בוטלה על ידה.

טענת הבן הזוכה על פי הצוואה הייתה כי אמו לא ביטלה את הצוואה על פי דין, ועל כן צוואתה תקפה. לעומת יתר היורשים, שטענו כי הצוואה בוטלה, ויש לערוך קיום לצו ירושה לחלוקה שווה בין היורשים.

כשירות המונחה

מטעם בית המשפט מונה מומחה רפואי, אשר בדק את כשירות המנוחה לעריכת ביטול הצוואה. בחוות דעת רפואית זו התייחס המומחה הרפואי לתקופה כי שלושה חודשים לפני החתימה על הודעת הביטול, ושלושה חודשים אחרי, לשם בדיקת המצב הקוגניטיבי-הכרתי של המנוחה. המומחה הרפואי קבע כי לא ניתן לקבוע את מצבה הרפואי של המנוחה, ועל כן נעזר בית המשפט בראיות אחרות, ובפרט עדויותיהם של עדים.

סעיף 35 לחוק הירושה

לפי סעיף 35 לחוק הירושה, גכי כאשר ננקטה פעולה אסורה כלפי המצווה, ופעולה זו פגעה ברצונו החופשי של המוריש, פעולה זו פגמה ברצונה החופשי של המורישה.

עדות עורך הצוואה

עורך הדין שערך את ביטול הצוואה, העיד כי התרשם כי ביטול הצוואה היה פרי רצונה של המנוחה. בית המשפט קבע כי לא הוכח כי המנוחה קראה את הודעת הביטול או שהודעת הביטול הוקראה לה, ועל כן המורישה לא באמת הבינה את תוכן ביטול הצוואה.

בית המשפט קבע כי קיים ספק לגבי הבנת הודעה הביטול, והכוונה לערוך אותה, ועל סמך הספק, הורה כי לא נתין לקיים את הוראת הביטול. על כך, הוראת ביטול הצוואה מבוטלת, והצוואה אשר נערכה על ידי המנוחה בשנת 2012, תקפה.

פסק דין ביטול צוואה
פסק דין ביטול צוואה

עורך דין צוואה וירושה – בקשה לביטול צוואה

מעוניינים לבטל צוואה? משרד עו"ד דיני ירושה – קמרי נותן יעוץ משפטי בסוגיית התנגדות לצוואה, ובקשה לביטול צוואה. עורך דין לענייני צוואה וירושה מנוסה, יעריך את הסיכויים לביטול צוואה בהתאם לעילות ההתנגדות לצוואה שבחוק.

* האמור לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן