פסק דין צוואה בעל פה

להאזנה:

 

פסק דין צוואה בעל פה

בפסק דין זה נדונה סוגיה של ביטול צוואה וסעד הצהרתי. עניינה של התובענה הינה בקיום צוואה בעל פה, שנערכה מספר ימים לפני מותו של המוריש, כאשר הינו מאושפז בבית חולים, והינה המאוחרת, אשר נערכה בשנת 2015. צוואה נוספת שהוגשה, הינה צוואה בעדים שנערכה בשנת 2011. מחלוקת הצדיים הינה בין חמשת ילדיו של המוריש, שטוענים לקיום הצוואה בעל פה, למול שלושת ילדיו הנותרים, שטוענים כי יש לקיים את הצוואה בעדים.

מנוח היו זכויות במקרקעין והחליט כי המקרקעין האמורים יחולקו בין שמונת ילדיו, למעט חלק מהמקרקעין בו ניצב בית מגורי המנוחים, על שלוש יחידותיו, וכך עשו. יתרת המקרקעין חולקה לארבע חלקות, כאשר כל חלקה הועברה במשותף, ללא תמורה, לשני ילדים.

הצואה בעדים

בצוואה זו, חולקו זכויות המוריש, לחמשת ילדיו בחלקים שונים, על הורשת בית מגורים, בצוואה זו ניתנה הוראה מפורשת לנשל את יתר ילדיו של המוריש.

בשנותיו האחרונות של המוריש, שררה בינו לבין שלושת הילדים המנושלים, מערכת יחסים עכורה, שגלשה אף לאלימות פיזית. שלושת האחים טענו כי, הצוואה בעל פה, נעשתה, כתוצאה מכך שכאשר אביהם אושפז בבית החולים, הציעו לאביהם לערוך שלום בית. ולפיכך נולדה הצוואה המאורחת, בעל פה, שחילקה את הירושה בחלקים שווים.

פסק דין צוואה בעל פה
פסק דין צוואה בעל פה

הצואה בעל פה

לפי צוואה זו, זוכים כל אחד מהילדים לעשירית, מעזבונו של המוריש, ואילו החמישית שנותרה תשמש להוצאות קבורתו של המוריש. טענת האחים כנגד הצואוה בעל פה היא, כי המוריש היה במצב שאינו כשיר לערוך צוואה, וכי זכרון הדברים שנכתב כצוואה, לא אושרר על ידי עדים עדין.

בית המשפט קבע בהליך זה כי הצוואה בעל פה נדחית, והצוואה בעדים היא הגוברת. נימוקי בית המשפט היו כי לפי סעיף 23 לחוק הירושה, ישנם מספר כללים לעריכת צוואה בעל פה. 1.על המצווה להיות במצב שכיב מרע, כגוסס. 2. דברי המצווה יירשמו כזכרון דברים מול שני עדים המבינים את שפתו. 3. על הצוואה להיות מופקדת בבית המשפט או אצל הרשם לענייני ירושה. במצב זה לא קוימו התנאים אשר מצדיקים מתן תוקף לצוואה בעל פה. בית המשפט קבע כי המנוח לא באמת התכוון לערוך צוואה, אלא רצה לערוך צוואה בעדים מאורחת יותר, ודבריו על ערש דווי היו בבחינת המלצה עתידית.

כדי לבחון האם נפלו פגמים בצוואה בעל פה, יש להתייעץ עם עורך דין לצוואות וירושות מנוסה, אשר יחווה דעתו בדבר האפשרות לקיים את הצוואה.

* האמור לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן