צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות

להאזנה:

 

מערכת המשפט בישראל מקיימת עיקרון מנחה בתחום הצוואות והירושות: הגנה על צוואתו של המוריש מכל התערבות חיצונית, תוך שהיא שמה לה למטרה לחשוף את כוונותיו האמיתיות של המוריש ולהבטיח כי רצונו יתקיים במלואו לאחר פטירתו. מחויבות זו לכיבוד רצונו של המוריש באה לידי ביטוי בהכרה בצוואות הדדיות ובאינטרס ההסתמכות.

 

צוואות הדדיות: גישה מוכרת ומעשית לתכנון עיזבון

זוגות רבים בארץ מסתמכים על צוואות הדדיות ככלי לתכנון עיזבון במשותף. צוואות הדדיות כרוכות בהסכם חוזי בין בני זוג לפיו אחד מבני הזוג יורש את כל הנכסים עם פטירתו של השני. לאחר פטירתו של בן הזוג שנותר בחיים, הנכסים מועברים למוטבים שיועדו על ידי שני בני הזוג, כגון ילדיהם.

לעניין זה כדאי להכיר את סעיף 8 לחוק הירושה, שמורכב משלושה סעיפי משנה המתווים את דרך הפעולה הראויה בתרחישים שונים הקשורים לצוואות הדדיות. בשנת 2005 תוקן סעיף 8א' כדי לכלול הוראות בדבר אינטרס ההסתמכות בין בני זוג, אותן נבחן בהמשך.

 

מה בין צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות? עורך דין צוואות וירושות מסביר

אינטרס ההסתמכות בצוואות הדדיות, נוגע לרעיון שכל אחד מבני הזוג מסתמך על צוואת השני. המשמעות היא שלשני בני הזוג יש כוונה משותפת להעביר את מלוא העיזבון לבן הזוג שנותר אחריהם בלכתם, ולאחר פטירתו של בן הזוג – להעביר את כל העיזבון לצד שלישי שבחרו שניהם. היינו, בעת עריכת צוואה הדדית, בני הזוג מסתמכים זה על רצונו של זה כדי להשיג את מטרותיהם ההדדיות.

צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות
צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות

האתגרים במימוש צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות

עניין ההסתמכות הוא גורם מכריע שעולה בעת עריכת צוואות הדדיות, והוא יכול להוליד מספר סוגיות בהתמודדות עם ירושות ועיזבונות. אם בני זוג מורים בצוואותיהם על הפקדת כל נכסיהם זה בידי זה לאחר מותם, ולאחר פטירתו של בן הזוג שנותר בחיים, להעביר הכל לצד שלישי, עניין ההסתמכות מתקבע.

אולם ייתכנו תרחישים שבהם עניין זה עלול להפוך לבעייתי. בשורות הבאות נעמיק בסוגיות שעלולות לעלות בביצוע צוואות הדדיות על בסיס אינטרס ההסתמכות.

נתקלתם בקשיים במימוש צוואה הדדית? משרד עו"ד גיא קמרי פה לשירותכם. פנו אלינו בהקדם!

 

אילו סוגיות עולות בדרך כלל בהקשר לצוואה הדדית ואינטרס ההסתמכות?

צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות יכולים להעלות כמה סוגיות נפוצות בהקשרי ירושה. למשל, בני זוג שהחליטו לערוך צוואה הדדית, הביעו את רצונם לרשת זה את זה במקרה פטירה, ולאחר מכן להשאיר הכל לילדיהם עם מות בן הזוג הנותר(מה שמכונה כהוראה בצוואה של "יורש אחר יורש"). המקרה קיבל תפנית לרעה לאחר פטירת הבעל והעברת כלל נכסיו לאשתו שנותרה בחיים.

אף שנערכה צוואה הדדית על בסיס אינטרס ההסתמכות בין בני הזוג, בפועל התברר שהמצב מורכב יותר ממה שחשבו בני הזוג בתחילה. הגבר, שהלך לעולמו בגיל צעיר יחסית, היה בטוח שהצוואה ההדדית שערך עם בת זוגו תתבצע בדיוק כפי שסיכמו. המשמעות היא שעיזבונו יועבר כולו לחזקתה, ובבוא העת יועבר עיזבונה לילדיהם לפי החלטתם המשותפת.

אולם במקרה זה סוגיית מפתח שלא קיבלה מענה במסגרת הצוואה, הייתה תרחיש שבו הצד הנותר בחיים נכנס למערכת יחסים חדשה, ומביא ילדים עם בן הזוג החדש. בתרחיש כזה, ניתן להניח שבת הזוג הנותרת בחיים תרצה להשאיר חלק מהעזבון לילדיה החדשים בנוסף לילדיה מבן זוגה המנוח.

מכאן עולה השאלה: מה יעלה בגורל הצוואה ההדדית שנעשתה בין בני הזוג הקודמים? זוהי אחת הסוגיות הנפוצות שעולות כשעוסקים בצוואות הדדיות ובאינטרס ההסתמכות, ונחקור זאת עוד בפסקאות הבאות.

 

צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות במקרים של הקמת משפחה חדשה

המצב שבו בן זוג שנותר בחיים מקים משפחה חדשה, מציב אתגרים בפני מימוש צוואות הדדיות על סמך אינטרס ההסתמכות. כפי שעולה מהמקרה האמור, הטיפול בצוואות הדדיות עלול להסתבך ולדרוש התערבות בית המשפט. בעוד שלא ניתן להימנע מאירועים בלתי צפויים, ישנם תרחישים נפוצים שניתן לצפות מראש ולהסדיר בצוואה כדי למזער סיכונים.

לצורך העניין, ניתן לכלול בצוואה הדדית תנאים בצוואה בדמות הוראות שיכסו תרחישים בהם בן הזוג שנותר בחיים מקים משפחה חדשה ומבקש להוריש לצאצאיו החדשים ובן הזוג הנוכחי, חלק או את כל עיזבונו. גם מצבים בהם בן הזוג שנותר בחיים משנה לאחר פטירת הצד השני את כוונותיו שצוינו בצוואה ההדדית מכל סיבה אחרת – מוטב שיקבלו מענה במסמך.

כמו כן, ניתן לסייג מקרים בהם בני הזוג עורכי הצוואה ההדדית, אינם מעוניינים להגביל זה את פעולותיו של זה לאחר פטירתו של אחד מהם. הוראות כאלה יכולות לסייע במניעת סכסוכים ומחלוקות פוטנציאליות בנוגע ליישום הצוואה ההדדית ואינטרס ההסתמכות.

 

איך צוואות הדדיות מסוגים שונים מטפלות בנושא אינטרס ההסתמכות?

צוואות הדדיות יכולות לבוא בצורות שונות, בהתאם לבחירות ולהעדפות של בני הזוג. סוג אחד מכונה "צוואה שותקת", שאינה מתייחסת לסוגיית השינוי או ביטול הצוואה לאחר פטירתו של בן הזוג הראשון.

צוואה הדדית שותקת מהווה אתגר, שכן אין בה כל אינדיקציה לגבי שינוי או ביטול הצוואה לאחר פטירתו של בן הזוג הראשון. במקרים כאלה יש צורך בראיות חיצוניות או הוכחות מהצוואה כדי לברר את כוונתו האמיתית של בן הזוג שנפטר ולאפשר לבן הזוג שנותר בחיים לפעול בהתאם.

סוגים נוספים של צוואות הדדיות כוללות את אלו המתארות באופן ברור הוראות לגבי התנהלות בן הזוג שנותר בחיים, כמו התרת שינויים בצוואה או הגבלת היכולת לבצע שינויים לאחר פטירת בן הזוג הראשון.

 

הצורך בייעוץ משפטי של עו"ד ירושה בטיפול בצוואות הדדיות

עריכת צוואה הדדית מחייבת מצריכה מומחיות של עו"ד לענייני ירושה. לאור המורכבות והרגישות הרבה של נושא הצוואות ההדדיות בראי אינטרס ההסתמכות, יש חשיבות מכרעת לליווי של עורך דין לענייני עיזבון בתהליך לעריכת הצוואה כמו גם במועד הוצאתה מן הכוח אל הפועל. עורך דין ירושה מנוסה יוכל לספק ניסוח מדויק ומפורט, יכוון אתכם לשילוב הנחיות שונות בצוואה וידאג שרצונותיו של כל אחד מבני הזוג יבואו לידי ביטוי ברור וחד משמעי בצוואתו ההדדית.

 

לסיכום

כאשר עורכים צוואה הדדית ורוצים שקט נפשי, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי אצל עורך דין ירושות וצוואות במרכז. עו"ד גיא קמרי מחויב להשגת תוצאות מהירות ואיכותיות למיוצגיו גם במקרים של הגשת התנגדות לקיום צוואות, וטיפול בסכסוכי יורשים. הטיפול בתיקי צוואות וירושות במשרדנו מתבצע תוך הפעלת שיקול דעת וברגישות המתבקשת. נשמח לעמוד גם לרשותכם.

לייעוץ אישי בנוגע לצוואה הדדית – פנו להתייעצות עם עורך דין גיא קמרי, בטלפון: 077-454-6091.

צוואות הדדיות הן סוג של צוואה שעורכים בני זוג תוך הסכמה להשאיר את כל עזבונם זה לזה עם מותו של אחד מהם, ולחלק את העיזבון בין המוטבים שלהם עם פטירת בן הזוג שנותר בחיים.

אינטרס ההסתמכות הינו עיקרון משפטי המבטיח כי רצונו של בן הזוג הנותר מתקיים לאחר פטירתו של בן הזוג הראשון. בהקשר לצוואה הדדית, הכוונה הינה להבטחה שבן הזוג שנותר בחיים יקבל את כל העיזבון לאחר פטירת הפרטנר שלו, ושלאחר מכן יחולק העיזבון על פי רצון הדדי של שני בני הזוג בין יורשיהם הנבחרים.

בישראל, בן זוג שנותר בחיים מחויב בדרך כלל לתנאי הצוואה ההדדית ואינו יכול לשנותם לאחר פטירת בן הזוג הראשון, אלא אם יש בצוואה ההדדית הוראה ברורה המאפשרת שינויים כאמור.

מומלץ להתייעץ עם עו"ד מנוסה לענייני צוואות וירושות, שיוכל להדריך את המצווים לגבי ניסוח תקין של המסמך ולוודא שהצוואה ההדדית מחייבת מבחינה משפטית ותגן על האינטרסים של שני בני הזוג.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן