סוגיות בענייני ירושה

מותו של אדם מעורר סוגיות משפטיות מורכבות בתחום הירושה. מה יהא על עזבונו ורכושו של אדם שנפטר? מי נושא בהתחייבויות אשר נטל על עצמו בחייו? ומה עובר ליורשיו.

סוגיות רבות בענייני ירושה פוקדות את בתי המשפט חדשות לבקרים. בקשות לצו ירושה או צו לקיום צוואה אשר הוגשו התנגדויות להן, כוללות הליכים משפטיים ארוכים עמוסים באמוציות ושיקולים כלכליים.

הדין החל במותו של אדם הינו חוק הירושה. סעיף 1 לחוק קובע כי עם מותו של אדם עיזבונו עובר ליורשיו, והיורשיו הופכים לבעלי הזכויות והחובות של הנפטר. חלוקת העיזבון ליורשים תיעשה לאחר סילוק חובות העיזבון שהותיר אחריו המנוח.

מיהם היורשים ע"פ חוק הירושה?

היורשים הינן יורשים ע”פ דין בהתאם לחוק הירושה או זוכים ע”פ צוואה. בין שני אלה הוראות של צוואה תקפה גוברת.

הסכם חלוקה בין יורשים:

הדרך הטובה להימנע מסכסוכי ירושה בין אחים הינה באמצעות עריכת הסכם חלוקה בין יורשים. בהסכם חלוקה בנערך בהסכמת היורשים, ניתן יהיה להגיע לשיוויון בחלוקת הירושה, תוך ויתור הדדי של יורש לטובת יורש אחר. הסכם חלוקת עיזבון ניתן לערוך באמצעות עורך דין לענייני ירושה.

הסכם חלוקה צריך לקבל את הסכמת כל היורשים, ואין די בהסכמת הרוב. הסכם זה תקף עם חתימתו ואין צורך באישור בית המשפט.

צו קיום צוואה:

במידה והמנוח הותיר אחריו צוואה, הרי שיורשיו יהיו הזוכים על פי הצוואה. אך על מנת לממש את הזכות יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה, הבקשה מוגשת לרשם לענייני ירושה שבאזור מגוריו של הנפטר. במידה ולא תוגש התנגדות לצוואה יתן הרשם צו קיום וניתן יהיה לממש את הזכות ע” הצוואה.

צו ירושה:

במידה ולא הותיר המנוח צוואה תקפה, יש לפעול להגיש בקשה לצו ירושה ע”י מי מהיורשים. עם מתן צו ירושה למנוח, ניתן יהיה לממש את זכות הירושה ולפעול לחלוקת העיזבון בין היורשים.

זקוק לייעוץ מעורך דין בענייני ירושה? משרדנו מתמחה בתחום הירושה ובעל ניסיון רב בניהול הליכים בפני רשם הירושה ובתי המשפט לענייני משפחה.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי.

לייעוץ ללא התחייבות

[contact-form-7 id=”3117″ title=”לייעוץ ללא התחייבות”]