פסק דין התנגדות לצוואה נוטריונית

להאזנה:

 

פסק דין התנגדות לצוואה שנערכה בפני נוטריון (תע 31925-07-14)

פסק דין התנגדות לצוואה נוטריונית דן בסוגיית תוקפה של צוואה שנערכה בידי נוטריון, ובה ציווה המוריש את כל עזבונו לאחיינו ובנו של האחיין, תוך הדרה של ילדיו.

עיקר המחלוקת בין הצדדים הינה בין בניו של המוריש מנישואים שונים, לבין אחיינו של המנוח ובנו של האחיין. הצוואה נשואת המחלוקת נחתמה בשנת 2010, בפני נוטריון. ובמסגרתה ציווה המוריש, כי דירתו ניתר הנכסים יועברו לאחיינו, ודירתו הנוספת תונחל לבנו של האחיין.

טענת ילדיו של המוריש

טענות ילדיו המודרים של המוריש הם כי יש לפסול את הצוואה, כי המנוח לא היה כשיר לערוך צוואה, בהיותו חולה, ומכור לאלכוהול. בנוסף, נטען כי הצוואה נחתמה תחת השפעה בלתי הוגנת, שנוצלה על ידי האחיין. בנוסף נטען כי האחיין היה חלק מעריכת הצוואה, ואף ניצל את המנוח בחייו, בכך שהעביר כספים מחשבונו בעודו בחיים.

טענת האחיין ובנו

נטען כי המוריש הכיר הנוטריון עוד בחיו, ואותו נוטריון אף טיפל בעניינים אחרים של המוריש בעודו בחיים. בנוסף, אין כל פסול בהעברת כספים לחשבונו של האחיין, מכיוון וזה נעשה בידיעת המנוח. עוד נטען כי שררה מערכת יחסים חמה ואוהבת בין האחיין לבין המנוח, וכי המערכת היחסים בין המנוח לילדיו היו סוררים.

בית המשפט קבע כי לעניין כשרות המנוח, לא הובאה כל תעודה רפואית בעניין מצבו הרפואי. עוד מקבע כי על פי סעיף 18 לחוק הירושה, ניתן לערוך צוואה במספר דרכים. צוואה בכתב יד, צוואה בפני נוטריון או רשות, צוואה בעדים או צוואה בעל פה.

פסק דין התנגדות לצוואה נוטריונית
פסק דין התנגדות לצוואה נוטריונית

סעיף 22 לחוק הירושה – צוואה נוטריונית

סעיף זה קובע כי צוואה בפני נוטריון או רשות תהווה ראיה לכאורה לאמיתות הצוואה. בנוסף לפי תקנות הנוטריונים, ובפרט סעיף 19 לתקנות, אישור נוטריוני בדבר עריכת צוואה יהווה ראיה שאינה דורשת עוד ראיות לרצון המצווה. תקנה 4 לתקנות הנוטריונים אף קובעת כי לפני שנוטריון יערוך צוואה, עליו לברר אם המצווה העומד מולו כשיר לעריכת צוואה.

בית המשפט קבע כי כאשר נערכת צוואה בפני נוטריון, על מנת להתנגד לצוואה, על המתנגדים לעמוד בנטל הוכחה מוגבר, שכן יש קושי בסתירת צוואה נוטריונית. יחד עם זאת, נקבע כי המתנגדים עמדו בנטל זה, והוכיחו כי האחיין ובנו ניצלו את מצוקתו הקשה של המנוח, מצבו הפיזי והנפשי הרעוע, וכי המנוח היה תחת השפעה בלתי הוגנת. עוד נקבע כי האחיין ובנו ניצלו את התלות של המנוח בהם, שהתלות הייתה כה מקיפה ויסודית, וכי המנוח לא יכל לסרב להם, מכיוון והם היו בני המשפחה היחידיים שהיו בקשר איתו. ובשעה שהאחיין ובנו היו צריכים לדאוג למנוח לסידור מוסרי, למצבו הקשה, ניצלו את מצוקתו וגרמו לו לערוך צוואה תחת השפעה בלתי הוגנת.

* האמור לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי

משרד עורכי דין קמרי, הינו משרד עו"ד צוואות הנותן ייעוץ משפטי בתחום דיני ירושה וצוואה.

שתפו עם חברים
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מחבר המאמר
עורך דין גיא קמרי
עורך דין גיא קמרי

עורך דין גיא קמרי, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, הוא המייסד של משרד קמרי ושות'. עורך הדין גיא קמרי מחזיק בניסיון רב – שהקנה לו הרבה מאוד ידע מקצועי – בדיני ירושה, דיני עזבון ודיני ירושת משק חקלאי. עורך דין גיא קמרי מייצג את לקוחותיו הן בבית המשפט והן במהלך הליכי גישור.

מאמרים נוספים עבורך
דילוג לתוכן